Recensie: 007 Legends

007 legends

Ter ere van 50 jaar James Bond-films, is het spel 007 Legends uitgebracht. In deze game worden vijf klassieke James Bond-missies omgezet in gamevorm (een zesde missie die het verhaal van de nieuwe Skyfall volgt, wordt later toegevoegd door middel van gratis downloadable content). Is 007 Legends een eerbetoon of moet de License to Kill van maker Eurocom ingetrokken worden?

Verhaal
Het spel opent met een intro uit de nieuwe film Skyfall. James Bond wordt neergeschoten en valt in een rivier. Terwijl 007 naar de bodem zakt krijg hij flashbacks naar oude missies (films).

De films die terugkomen in de game zijn: Goldfinger, On her Majesty’s Secret Service, Moonraker, License to Kill en Die Another Day. Je zal alleen geen Connery of Brosnan terug zien in het spel. Alle klassieke Bonds zijn vervangen door Daniel Craig. Dit maakt voor de game zelf weinig uit, omdat alles vanuit een first person perspectief wordt gezien.

007 legends conspiracy goldfinger
Klassieke stukken uit de films zijn allemaal herkenbaar. Denk aan de scene uit Goldfinger, waarin Bond vast ligt gebonden op een tafel, met een laser die langzaam omhoog kruipt tussen zijn benen. Helaas wordt dit opgevolgd door een “No mister Bond, I expect you to die!” dat met zo’n dik Duits accent wordt uitgesproken dat Herr Flick er trots op zou zijn.

Elke missie bestaat uit twee tot drie levels die (te) snel zijn uitgespeeld. 007 Legends is dan ook een korte game. Binnen vijf tot zes uur kun je al het einde van het spel hebben gezien.

De game eindigt abrupt na de Moonraker-missie, waarna er tijdens de credits in beeld staat dat er begin November nog een Skyfall-missie uit gebracht wordt. Nu heb ik geen problemen met gratis DLC die later uitkomt, maar zodra deze het einde bevat van een spel dat al te kort is, gaat er in mijn ogen iets mis.

Gameplay
007 Legends is een game met meerdere schoonheidsfoutjes. Zo verschijnen vijanden soms uit het niets voor je neus, of staan ze ineens achter je. Granaten kunnen dwars door glas heen zonder het te breken. Meerdere malen werd een event niet getriggerd waardoor het spel stil kwam te liggen. Dit kwam door een personage dat niet doorliep of een deur die niet open ging. Oplossing: het vorige checkpoint opnieuw laden en het hele stuk weer over doen.

Naast het standaard schietwerk moet Bond af en toe ook sluipen. Alleen werkt het sluipsysteem niet lekker. Verslagen vijanden blijven liggen op hun plek, dat is logisch. Maar geef mij dan een mogelijkheid om de lichamen te verbergen, want zodra er een lichaam wordt gespot gaat het alarm af. Het was dan ook vermakelijker om al schietend de levels door te gaan, dan om te sluipen en niet gezien te worden.

Gevechten met iconische schurken zoals Jaws en Oddjob worden gevoerd door middel van een boks-minigame dat iedere keer hetzelfde is en ook wordt gebruikt voor de simpele bewakers. Dit zorgt ervoor dat de speciale lading bij deze eindbazen totaal ontbreekt.

Visueel
Grafisch is het spel ondermaats vergeleken met wat er tegenwoordig uitkomt voor de consoles. Legends draait dan ook op dezelfde engine als Goldeneye Reloaded van vorig jaar, die er voor de releases van 2011 ook al gedateerd uit zag.

Het uiterlijk van Bond en de diverse schurken verdienen wel pluspunten. De gelijkenis met Daniel Craig is erg goed en ook bad guys als Jaws, Goldfinger en Gustav Graves gebruiken hun oorspronkelijke acteurs als uiterlijk. Ook de verschillende locaties worden goed neergezet. Ze zijn herkenbaar en divers. Het ene moment vecht je in het ijshotel van Die Another Day, de missie erna zweef je zonder zwaartekracht door het ruimtestation van Moonraker.

Challenge mode en Multiplayer
Zodra de korte verhaallijn is uitgespeeld, is er nog een Challenge Mode en een multiplayer. De Challenge Mode is te vergelijken met de Spec Ops modus van de Call of Duty-serie. Het bevat korte gedeeltes uit het verhaal, die nu op tijd behaald moeten worden en moeilijker worden gemaakt. Maar omdat je deze stukken al hebt gespeeld in de single player, valt hier weinig nieuws te beleven.

De multiplayer kan zowel online gespeeld worden als in een vier speler splitscreen en bevat de standaard modi die je van een multiplayer kan verwachten. Het heeft een team deathmatch, capture the flag etc. maar dan in een James Bond-jasje. Het is allemaal niets nieuws en zolang er “niemand” online is, valt er ook niets te doen.

Een Bond game waarin klassieke scenes kunnen worden gespeeld had iets erg moois kunnen worden. Ik had gehoopt dat dit het geval zou zijn. Helaas: het is een middelmatige shooter geworden, met teveel foutjes, die je binnen vijf tot zes uur hebt uitgespeeld. De echte diehard Bondfans kunnen dan ook beter wachten tot 007 Legends in de budgetbak te vinden is.

177326