Op de grens van fotografie en schilderkunst

Mono no aware

De Zuid-Afrikaanse kunstenaars Gabriella Achadinha en Marlize Eckard hebben samen een project opgezet met als titel Mono No Aware. Op de werken die ze samen hebben gemaakt vervaagt de grens tussen schilderkunst en fotografie.

De Japanse term Mono No Aware (物の哀れ) staat voor de schoonheid van de vergankelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de in Japan geliefde kersenbloesem die slechts een korte periode te bewonderen is. Het Zuid-Afrikaanse tweetal weet dat begrip mooi te vertalen naar de straten van Japanse steden en de Koreaanse hoofdstad Seoul.

Rommelig

Gabriella Achadinha maakte in het Verre Oosten foto’s van plekken die bewust een beetje rommelig zijn. Vervolgens voegde Marlize Eckard er met verf een extra laag op aan. Wie het eindresultaat bekijkt, ziet niet direct wat verf of wat foto is. Wel is direct duidelijk waarom de twee de serie Mono No Aware hebben genoemd. Japan en Korea hebben de naam keurig en geordend te zijn, maar er is ook wel degelijk chaos en lelijkheid te vinden.

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware

Mono no aware