ONRUSH Review

beeld uit de racegame onrush

Codemasters kennen we qua racegames vooral van simulaties zoals de Colin McRae-, Grid- en F1-series. Met ONRUSH gooien ze het echter over een volledig andere boeg.

Arcade

Denk aan een racegame. Hetgeen wat je nu voor je ziet, is een game waarin je rondjes rijdt over een vastgesteld circuit. ONRUSH doet dit niet en presenteert een game waarin de hoeveelheid laps er niet toe doen (er is ook geen enkele finishlijn), maar waar je per verschillend type race een andere objective krijgt. Denk hierbij aan races waarin het team dat zoveel mogelijk weet te boosten wint, races waarin je door checkpoints moet rijden om een timer gevuld te houden en zelfs een heuse domination mode waarin je met zoveel mogelijk teamleden in een bewegende cirkel moet blijven rijden om deze te claimen.

beeld uit de racegame onrush

De focus ligt bij al deze verschillende wedstrijden op één ding; teamwork. Je staat er nooit alleen voor en je hebt elkaar nodig door een unieke twist in de voertuigen. De verschillende auto’s hebben elk hun eigen specialiteiten, powers en voordelen voor het team om elkaar te helpen naar de winst, of om juist de tegenstander hiervan te weerhouden. Als je alleen speelt zijn jouw computergestuurde teamgenoten gelukkig bekwaam genoeg om de objective te spelen, waardoor je ook offline niet alles alleen hoeft te doen.

Dergelijke elementen hebben we de afgelopen jaren al vaker voorbij zien komen, maar dat was altijd in shooters zoals bijvoorbeeld Overwatch. ONRUSH is de eerste keer dat ik het zo nadrukkelijk in een game voorbij heb zien komen, waardoor het een unieke racegame is.

Minpunten

Hoewel de races en de twist in de gameplay erg cool zijn, heeft ONRUSH wel degelijk wat minpunten. Zo had ik na een aantal uur spelen het gevoel dat ik steeds hetzelfde aan het doen was. Er zijn een aantal modi verspreidt over een aantal levels die gecombineerd worden, waardoor ik persoonlijk wat extra variatie en modi had willen zien.

Het feit dat zowel jijzelf als je tegenstander agressief moeten rijden, zorgt natuurlijk voor een spannende racegame, maar tegelijkertijd ook dat je vaak zal crashen. Daarbij komen we ook meteen naar het voor mij grootste minpunt van ONRUSH; het respawnen duurt te lang. Het moment dat je crasht, krijg je eerste een slowmotion te zien waarin je crasht, waarna je in het scherm komt waar je een auto kan selecteren. Met een druk op de knop, zit je jammer genoeg nog niet in de game, maar moet je eerst weer een x-aantal seconden wachten alvorens je weer verder mag. Door deze langere pauzes kwam het regelmatig voor dat ik tussendoor even mijn telefoon erbij pakte.

Om toch met een positieve noot af te sluiten, de soundtrack is geweldig en zorgt er door onder andere opzwepende techno en drum & bass voor dat je volledig in de race opgaat. Als je in de race zit tenminste…

ONRUSH is een unieke mix van verschillende elementen bij elkaar die ik nog niet eerder heb gezien in een racegame. Het weet bikkelharde over-the-top races die we kennen uit franchises als Burnout of Motorstorm te combineren met een ‘herogame’ als Overwatch tot één vermakelijk geheel. Het is dan ook jammer dat de respawn-tijden zo lang zijn en ik hoop dat de ontwikkelaar de game nog langere tijd blijft ondersteunen met nieuwe modi.
ONRUSH is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.

beeld uit de racegame onrush