Nike ontwerpt nieuw tenue voor Nederlands dameselftal

Nike ontwerpt nieuw tenue voor Nederlands dameselftal

Deze zomer gaan de Oranje Leeuwinnen in Frankrijk strijden om de titel op het WK Voetbal. Voor Nike en de KNVB een goede reden om met een nieuw tenue te komen.

Speciaal voor het komende toernooi is er een shirt ontworpen dat klassiek oogt, maar vol zit met moderne technieken. Het ontwerp lijkt van een afstand egaal oranje, maar van dichtbij zie je heel subtiel een geometrisch patroon met tulpen. Ook prijkt op het shirt het speciale dameslogo dat de KNVB introduceerde in 2017. In plaats van een leeuw prijkt er een leeuwin op de borst.

Aangepaste pasvorm

De laatste jaren heeft Nike veel tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van het perfecte shirt voor vrouwelijke voetballers. Het nieuwe shirt wijkt daarom op steeds meer vlakken af van die voor de mannelijke voetballers. Dat zie je onder andere aan de V-hals, langere mouwen en een aangepaste pasvorm voor de shirts en shorts.

Speciaal voor de voetballers is er nog een stap verder gegaan. Met behulp van een 4D-scanner is er van elke speler van de Leeuwinnen een analyse van het lichaam gemaakt. Daarbij is niet alleen naar de vormen gekeken, maar ook naar de plaatsen waar het lichaam de meeste warmte verliest. Op die plaatsen is een persoonlijke ventilatie aangebracht.

PET-flessen

Ook is er gekeken hoe elke individuele speler beweegt om ook op dat gebied aanpassing in het shirt aan te brengen. Je kunt dus spreken van het meest persoonlijke en prestatiegerichte damestenue dat Nike ooit heeft gemaakt. Bovendien worden alle shirts van Nike (sinds 2010) van gerecyclede PET-flessen gemaakt.

Het nieuwe tenue zal voor het eerst te zien zijn in de wedstrijd tegen Mexico op 5 april in Arnhem. Op 11 juni trappen de Oranje Leeuwinnen als regerend Europees kampioenen op het WK af in een wedstrijd in Le Havre af tegen Nieuw-Zeeland.

Nike ontwerpt nieuw tenue voor Nederlands dameselftal

Nike ontwerpt nieuw tenue voor Nederlands dameselftal

Volg Mixed Grill op social media