Metroid: Samus Returns Review

Metroid: Samus Returns Review

Metroid is een bijzondere Nintendo-franchise. Het is één van de meest geliefde franchises, maar tegelijkertijd is het niet zo bekend bij het grote publiek als Mario of Zelda.

Niet heel vreemd, want de afgelopen jaren waren de Metroid-games niet echt om over naar huis te schrijven. Het probeerde een nieuwe gameplay te introduceren, in de vorm van een coöperatieve multiplayer of door de introductie van een diepgaand filmisch verhaal. Dat klinkt als een positief iets, maar dit werkte jammer genoeg tegen wat de Metroid-games zo bijzonder maakt. Metroid: Samus Returns weet terug te kijken naar het verleden en voelt als een verademing.

Remake van een klassieker

Die terugblik naar het verleden is niet heel vreemd, als je nagaat dat het een remake is van de tweede Metroid game (Return of Samus) die destijds op de eerste Gameboy uitkwam. We zijn inmiddels flink wat jaren verder sinds er gegamed werd op de ‘baksteen’ van Nintendo met haar groenige graphics. En dat is absoluut te merken, want Samus Returns is namelijk een prachtige game geworden!

Omgevingen voelen levend aan, de animaties van hoofdpersoon Samus zijn vloeiend en dit moet de eerste keer zijn dat ik een game op de Nintendo 3DS heb kunnen spelen met het 3D-schuifje helemaal omhoog. De gebieden zijn dusdanig ontworpen dat het kijkdoos-effect perfect wordt benut en je echt de verschillende lagen ziet. Toch bleef één gedachte de hele tijd door mijn hoofd spoken: waarom is dit er niet voor de krachtigere Nintendo Switch?

Als je kijkt naar de Metroid-games, dan zie je een bepaald stramien terugkomen. Je begint de game met vrijwel nul krachten, waarna je gaandeweg steeds meer vaardigheden vrijspeelt. Middels deze vaardigheden krijg je nieuwe mogelijkheden om je omgevingen te verkennen, maar tegelijkertijd ook de optie om gedeeltes uit voorgaande omgevingen te betreden en daar power-ups te pakken waar je eerst nog niet bijkwam. Het doet alles wat je verwacht van een traditionele 2D Metroid-titel en het speelt daardoor erg op safe. Hoewel dit als een iets negatiefs klinkt, is dit niet het geval, want het is en blijft een erg solide formule die er ook nu weer voor zorgde dat ik de game in één ruk uitspeelde. Het gevoel van ontdekken wat er achter de volgende deur ligt, houd je vast tot het eind en weet je uit te dagen om terug te gaan naar vorige gebieden.

Weinig variatie

De missie van premiejager Samus is om de titulaire Metroids te vinden en ze vervolgens vernietigen. Om dit te doen krijgt ze de power-ups zoals de Morphball en raketten die we uit iedere andere game van de serie kennen. Gelukkig heeft de ontwikkelaar nog wel iets nieuws weten toe te voegen in de vorm van een melee counter attack. Erg handig, maar het weet tegelijkertijd ook een nieuwe manier om te spelen toe te voegen. Het counteren moet namelijk op het perfecte moment gedaan worden om effectief te zijn en de vijand in één keer af te maken. Ben je echter te laat met op de knop drukken, dan loop je flinke schade op. Deze mogelijkheid op het gebied van risk/reward zorgt net voor dat beetje extra vernieuwing en diepgang om toch niet een simpel knip- en plakwerkje te zijn.

In het opjagen van de Metroid vinden we ook meteen mijn grootste hekelpunt van Samus Returns: er zijn maar een paar variaties op deze gevechten die groots aan zouden moeten voelen. In totaal zijn er veertig Metroids die gevonden dienen te worden in de wereld en in totaal zal je deze via zo’n vier á vijf type gevechten verslaan. Tegen het eind van de game krijg je opeens nog een aantal nieuwe varianten voorgeschoteld, maar alles in de uren daarvoor voelt, nadat je het een aantal keer hebt gedaan, vrij repetitief aan.

Conclusie

Het is jammer dat de variatie in Metroids klein is, want dit had de gameplay zeker wat spannender gemaakt. Buiten dat om doet Metroid: Samus Returns weinig nieuws voor de serie, maar dat is verre van een slecht iets. Het is jaren geleden dat we een goede Metroid-game hebben gekregen en persoonlijk hoop ik dat dit de duw in de rug is voor Nintendo om de serie in deze 2D-vorm verder uit te zetten, naast de aankomende 3D-titels.

Welkom terug Samus, ik had je gemist!

Metroid: Samus Returns is nu beschikbaar voor de Nintendo 3DS

Marc de Haas