Remodeling biedt interessante kijk op mode-advertenties

Uitgekozen door Jens: Dior j’adore, VOGUE Nederland, december 2012 p. 2, fotograaf Patrick Demarchelier

Melkweg Amsterdam heeft binnenkort weer een interessante expo op het programma staan. Vanaf 14 april tonen zij het project ‘Remodeling’ van fotograaf Anneke Hymmen en art director Kumi Hiroi. Dit creatieve duo experimenteerde met de beeldtaal van de mode-industrie.

Mode-advertenties bestaan uit beelden die zijn gemaakt voor snelle consumptie. In het dagelijks leven worden mensen vaak geconfronteerd met deze beelden. Je ziet ze in allerlei tijdschriften of komt ze tegen op de vele reclameborden in het straatbeeld. Iedere keer als je kijkt, krijg je de schoonheidsidealen van de mode-industrie opgelegd en wordt er een verlangen gecreëerd naar de lifestyle die wordt gesymboliseerd in de advertentie.

Steekwoorden

Met hun project Remodeling onderzoeken Hymmen en Hiroi de manier waarop mode-advertenties worden waargenomen. Het experiment werkte als volgt: een aantal vrijwilligers kreeg een stapel tijdschriften. Hieruit mochten ze een mode-advertentie kiezen die ze het meest opviel of aansprak. Vervolgens moesten ze het gekozen beeld beschrijven in een paar steekwoorden of korte zinnen. Dat briefje met losse woorden werd vervolgens aan Hymmen en Hiroi gegeven. Het duo kreeg de bijbehorende foto niet te zien.

Perceptie van vreemden

Wat daarna ontstond zijn foto’s met als basis de waarneming van de vrijwilligers. Hymmen en Hiroi lieten hun fantasie helemaal de vrije loop met de beschrijvingen die ze hadden ontvangen van deze personen. Het duo kon alles doen wat ze wilden met hun beelden, want ze hadden geen last van beperkingen als een commercieel kader of een opgelegd schoonheidsideaal. Dit heeft geleid tot een heel ander soort foto’s. De oorspronkelijke advertenties zijn compleet gedeconstrueerd en ontdaan van alle glamour. Het zijn bijzondere en verfrissende beelden geworden, waarbij het klassieke schoonheidsideaal en de mode-industrie licht worden berispt.

Boek maakt het compleet

Bij het project van Hymmen en Hiroi is ook een boek gemaakt. De schrijvers Maartje Wortel, Basje Boer, Shira Keller, David Pefko, Jetske van Heemstra en Jonathan Griffioen verzonnen elk een verhaal bij een nieuw beeld. Hun enige limiet was het aantal woorden dat ze mochten gebruiken. De korte verhalen geven de foto’s extra lading en maken Remodeling tot een mooi geheel.

Remodeling van Anneke Hymmen en Kumi Hiroi is te zien van 14 april t/m 14 mei.

Melkweg Expo
Open: woensdag t/m zondag van 12:00 tot 21:00 uur
Ingang via Melkweg Café (Marnixstraat 409)

Het boek bij de tentoonstelling is verkrijgbaar via Idea Books.

Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Omschrijving door Jens
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Remodeling keuze Jensdoor Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Uitgekozen door Yuki: Estee Lauder, Marie Claire, mei 2014, p. 6, fotograaf Mario Sorrenti
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Omschrijving door Yuki
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Remodeling keuze Yuki door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Uitgekozen door Hanna: H&M, VOGUE Nederland, december 2012 p. 38, fotograaf Mikael Jansson
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Omschrijving door Hanna
Remodeling door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi
Remodeling keuze Hanna door Anneke Hymmen en Kumi Hiroi

Volg Mixed Grill op social media