Melissa auf der Maur: los van de grote, boze muziekindustrie

melissa auf der maur

De roodharige bassiste uit Montreal is terug. Dit maal trakteert ze ons niet alleen op een ijzersterk nieuw album, Out Of Our Minds (uit te komen in april 2010), maar het project bevat ook een 28 minuten durende film en een stripboek. Melissa auf der Maur heeft voor OOOM de regie volledig zelf in handen genomen en heeft naast haar groei als artieste, een heel losmakingsproces van haar vorige platenmaatschappij, Capitol Records, achter de rug. Mixed Grill sprak met haar in Amsterdam.

Door Minja Sarovic

Op haar debuut Auf der Maur in 2004 had ze zich al bewezen als volwaardig artieste met een ongelooflijke schare aan rockmuzikanten die achter haar staat; maar nu ze ook nog eens de rollen van boeker tot manager op zich heeft genomen staat ze sterker dan ooit in de muziekindustrie die heeft zoveel kuilen waar je lelijk in kunt vallen. OOOM is een oproep tot het luisteren naar ons hart, het teruggaan naar de start om met een ander perspectief onze levens weer op te pakken. “De reden zal altijd emotie vernielen, maar uiteindelijk zijn het wel onze gevoelens die onze redding zullen zijn.”

Fanatiek fotografe

Het combineren van film en muziek is als een droom die voor Melissa auf der Maur is uitgekomen. Als fanatiek fotografe heeft ze lang op het moment moeten wachten waarop ze haar twee grootste passies kon versmelten tot één project.
De vrijheid die ze heeft leren kennen door los te komen van haar vorige platenmaatschappij, heeft haar veel ruimte gegeven voor een nieuw soort creativiteit waardoor ze in het rond is gaan experimenteren met verschillende disciplines op technologisch gebied.

Out of our Minds, de title track van het album, is begonnen als nummer, maar heeft zich langzaam aan ontwikkeld tot een korte film waarin zijzelf de hoofdrol vertolkt en de zoektocht van een vrouw naar haar hart, naar een connectie met de wereld om haar heen laat zien.

Eigen baas

Na jaren van afhankelijkheid van platenmaatschappijen en van andere bands waar ze bij speelde, heeft ze dit maal voor zichzelf gekozen en is ze nu haar eigen baas. “Voor mij staat de muziek op nummer één. Toen ik zag hoeveel fouten ik heb gemaakt bij Capitol records en hoeveel geld er op een foute manier was besteed, wilde ik niets liever dan mijn pure muziek redden van deze vreselijke, gebroken machine.”

Dat het haar gelukt is, bewijst elk afzonderlijk nummer op OOOM. De vele samenwerkingen met gerenommeerde namen uit de rockwereld (leden van o.a. NIN en Helmet) hebben weer hun vruchten afgeworpen. Twaalf nummers doorzeefd van mysterie, zware baslijnen en psychedelische gitaarpartijen, vormen samen één verhaal. Wat opvalt is de aanwezigheid van drie instrumentale tracks, welke maar al te goed laten horen dat er niet altijd tekst nodig is om een verhaal te vertellen.

Glenn Danzig

Er is één samenwerking op OOOM die er bovenuit springt en dat is die met Glenn Danzig (ex-frontman van Misfits en jeugdidool sinds haar zestiende) op het duet Father’s Grave. “Ik heb het nummer voor Glenn en mij geschreven en ik heb hem er een opname van gestuurd waarop ik zijn partij zing. Ik hoorde dat hij nooit samenwerkingen deed, maar op een dag kreeg ik zijn telefoontje en hij zei dat hij het een goed nummer vond.” Voor de opnames kwam er geen platenmaatschappijen of managers aan van te pas, “slechts twee artiesten verbonden met hun liefde voor muziek”. Nog steeds kan ze niet in woorden uitdrukken hoe het is om hem op haar plaat te hebben.

Op Out of our Minds, een conceptalbum in tegenstelling tot Auf der Maur (2004) zingt Melissa over ‘the hunt for the hart’en ‘going back to the start’; het is duidelijk dat dit album een nieuwe inslag in haar leven heeft betekend. De title track weerspiegelt het allesomvattende gevoel van het aan de wieg staan van een nieuwe plaat, de spanning en de wil om iets nieuws te gaan creëeren. “In mijn leven heeft mijn hart me altijd geholpen ergens te komen. Mijn hersens hebben me misschien geholpen dit project af te maken en de film te produceren, maar elke samenwerking en elke richting die ik heb genomen is dankzij mijn hart. En dat maakt me gelukkig.”

Verliezen in de muziek

In haar poging om de mensen te bereiken en ze naar hun instincten te laten luisteren, is een grote rol weggelegd voor haar film die tijdens de aankomende concertreeks telkens vooraf vertoond zal worden. Ze ziet de film als een perfecte openingsband die het nodige ‘visuele voer’ zal verschaffen om het publiek te helpen zich makkelijker te verliezen in de muziek.

Melissa zal overigens 13 april in de Melkweg optreden onder begeleiding van een drietal mannen die al tien jaar samenspelen en een ongelooflijke chemie hebben met elkaar. Volgens Melissa had ze het niet beter kunnen treffen en ze hoopt dat ze haar het hele jaar zullen kunnen vergezellen op tour.

Beetje meer fantasie

Ze kijkt ongelooflijk uit naar de aankomende optredens. Met dit album hoopt ze de mensen aan te kunnen moedigen om meer naar hun hart te luisteren, om dezelfde weg als zij af te leggen en een klein beetje meer fantasie in hun levens toe te laten.

“Elke keer dat ik nu op het podium sta is het een nieuwe ervaring, het voelt als op vakantie gaan. De samenleving heeft me opgelegd in de chaos te stappen en ik ben er als een georganiseerder persoon uitgekomen. Door dat proces heb ik de muziek volledig herontdekt. En dat is precies waarom ik alles heb gedaan.”