Marvel’s Spider-Man Review

Marvel’s Spider-Man Review

Als het op superhelden games aankomt, was het voorheen nog maar de vraag of deze goed was ja of nee. De laatste jaren lijkt de kwaliteit van deze games flink te stijgen en Marvel’s Spider-Man brengt alles naar een nieuw niveau.

Vergeet alle voorgaande Spider-Man games die je hebt gespeeld en mogelijk een zure smaak hebben achtergelaten bij je. Insomniac Games pakt één van ’s werelds favoriete superhelden en geeft hem eindelijk de game waar we al sinds Spider-Man 2 op de PlayStation 2 op wachten.

Laten we beginnen met het allerbelangrijkste van een Spider-Man game: het webslingeren. Vanaf het moment dat je het eerste web schiet, merk je dat de ontwikkelaar hier een primaire focuspunt van heeft gemaakt. Zelden heb ik zoveel plezier gehad met vrijwel niets doen in een open wereld als in Marvel’s Spider-Man. Van het daadwerkelijke slingeren tussen de gebouwen, tot het zo snel mogelijk proberen te gaan middels de zipshots, na de korte gewenningsperiode voelt het geheel gestroomlijnd en vrijwel perfect aan.

Photo Mode

Het op video’s gedaan zien worden door andere spelers is één ding, het daadwerkelijk zelf doen met een controller in je handen is een heel ander verhaal. Zelfs na het uitspelen van de game heb ik nog een aantal dagen de game opgestart om simpelweg even rond te kunnen slingeren. Daarbij zorgt deze verticale vrijheid ook voor een mooie gelegenheid om de toegevoegde Photo Mode te gebruiken. Waar dit de laatste jaren steeds vaker toegevoegd wordt, was die van Spider-Man de eerste die me van de verhaallijn wist weg te houden. Het internet staat momenteel ook bomvol met prachtige plaatjes en comicbook covers (een speciaal filter) die door de gamers zijn gemaakt. De afbeeldingen onder de conclusie zijn door mij ook allemaal met de Photo Mode gemaakt. Ook het haast belachelijke oog voor detail van Insomniac komt hier echt naar voren. Let maar eens op de tekst op de raket.

Als we dan kijken naar de combat gameplay is er goed gekeken naar de erg succesvolle Batman Arkham games. Heb je één van die games gespeeld, dan kun je vrijwel meteen aan de slag met Spider-Man waar de besturing vrijwel overgenomen is. Dit is niet per se een slecht iets (beter goed gejat dan slecht bedacht) en de acrobatiek van Spider-Man geven het net dat vleugje snelheid wat bij The Dark Knight ontbreekt. Gaandeweg kunnen Spidey’s krachten uitgebreid worden middels een skilltree, maar op een enkele upgrade na zijn ze vrijwel allemaal leuke extraatjes. Met de basis moveset kom je al een heel eind en tijdens mijn playthrough kwam ik er na een paar uur achter dat ik aardig wat punten te besteden had.

Slimme keuze

Wat Marvel’s Spider-Man vooral goed doet, is een verhaal vertellen wat verder gaat dan alleen de superheld. Het leven van Peter Parker heeft een haast grotere rol dan dat van zijn gemaskerde alter-ego en dit is een slimme keuze geweest. In de comics zijn de verhalen waarin het leven van Peter verstrengeld wordt met dat van Spidey de interessantere en dat is ook hier het geval. Ik zal niet in al teveel details treden, want ondanks dat het elementen bevat die je van te voren ziet aankomen of uit de comics/films al herkent, wist het mij een aantal keer goed te verrassen. Daarbij trekt het elementen die je al denkt te kennen uit elkaar en wordt er een andere twist aan gegeven.

Vooralsnog ben ik uitermate positief en tijdens het merendeel van de game stond er dan ook een grote grijns op mijn gezicht, terwijl ik door New York aan het slingeren was. Toch zijn er wat punten die ik liever anders had willen zien. Zo heb je de verschillende random crimes al vrij snel gezien en mist hierin enige vorm van variatie. Ook de vele collectibles missen wat uitdaging, doordat ze bij het vrijspelen allemaal direct getoond worden op de kaart. Hierdoor wordt het meer een kwestie van alles afvinken in plaats van echt op onderzoek gaan.

Spider-Man is één van de titels die eind dit jaar zonder problemen in de running is voor de titel van Game of the Year. Het weet op het gebied van verhaal het Spider-Man wiel niet opnieuw uit te vinden, maar weet tegelijkertijd twists te geven op hetgeen wat je al kent. Hoewel de sidequests op den duur in de herhaling vallen, weet de gameplay je genoeg vrijheid te geven waardoor je het zelf wat op kunt spicen. Een absolute aanrader als je een PlayStation 4 in bezit hebt, of dé reden om er eentje aan te schaffen.

Marvel’s Spider-Man is nu exclusief beschikbaar voor de PlayStation 4

Recensie: Marc de Haas

Onderstaande afbeeldingen zijn gemaakt met de ingame Photo Mode