Hoe beïnvloedt sport de hedendaagse trends?

Het wereldkampioenschap voetbal is voorbij en we kunnen nu allemaal weer aan ons gewone leven te beginnen. Nadat we op een bespottelijke manier verloren hadden van Argentinië in de halve finale, ging heel Nederland uit zijn dak op sociale media, maar dat is maar één voorbeeld van de manier waarop sport de hedendaagse markt overneemt. Of het nu gaat om muziek, mode of sociale media, het valt niet te ontkennen dat sport een onstuitbare kracht heeft.

Muziek

j-lo
Door het wereldkampioenschap van dit jaar laaiden er vele discussies op, maar geen was groter dan die over wie het themalied voor het WK 2014 zou zingen. Dit jaar kregen Jennifer Lopez en Pitbull de eer om dat te doen, maar zij kregen wereldwijd kritiek op hun themalied We Are One (Ole Ola.) Het nummer ontving vooral kritiek omdat er te weinig Portugese tekst in zat en er werd een enorme Twitter campagne opgezet om het themalied dat Shakira voor het WK van 2010 zong, Waka Waka (This Time for Africa), weer terug te halen. Of we het nou prachtig vonden of haatten, het valt niet te ontkennen dat sport van invloed is op de hitlijsten, ook al kwam deze niet hoger dan 98 in de Brazil Hot 100 Airplay.

Mode

prinses kate
Voetbal was niet het enige evenement dat de mode van dit jaar geïnspireerd heeft. Hoewel de World Cup fashion erg populair was in 2014, heeft het wielrennen ook een rol gespeeld. De Tour de France is nog steeds bezig en Europa viert het jaarlijkse wielrenevenement dit jaar door alles te versieren, van de plaatselijke straten tot de keuze voor de kleding om te dragen. Vooral de streek Yorkshire bespaarde koste nog moeite voor de 101ste Tour de France, aangezien het wielrenevenement voor het eerst startte in Leeds, in het noordoosten van Engeland. Om het evenement welkom te heten in de streek, schilderden de inwoners van Engeland alles geel en bij kledingwinkels over het hele land kwam een hele stroom met gele mode binnen, dankzij de populariteit van dit evenement.

Sociale media

facepalm

Het is onvergetelijk hoe de Nederlandse bevolking reageerde op sociale media, toen Spanje zo vroeg in het toernooi met 5-1 verslagen werd door Nederland. De rol van sport binnen de sociale media is iets dat de laatste jaren zo hard gegroeid is, dat sociale media hosts compleet nieuwe platformen aan het ontwikkelen zijn om ‘s werelds grootste evenementen te kunnen bevatten. De Jupiler League, bijvoorbeeld, is onlangs geïntegreerd met Infostrada Sports om een eigen online platform te ontwikkelen voor de Coöperatie Eerste Divisie. Dit platform zal, binnen het bedrijf, een afdeling voor web ontwikkeling, een speciaal ontworpen content management systeem en integratie van sociale media omvatten.

Volg Mixed Grill op social media