Golven van hout in het Center for Maine Contemporary Art

Hubris Atë Nemesis
Foto’s: Dave Clough Photography

Wade Kavanaugh en Stephen B. Nguyen hebben een indrukwekkende installatie gebouwd in het Center for Maine Contemporary Art (CMCA) in Rockland, Maine. Opvallend is dat dit het eerste werk is waarbij het kunstenaarsduo hout heeft gebruikt.

Normaal gesproken werken Kavanaugh en Nguyen met papier. Dit doen ze al sinds 2005. Toch is er in dit geval gekozen voor een nieuw materiaal. De reden hiervoor is dat de kunstenaars zich altijd willen blijven vernieuwen en dus ook willen ontdekken wat er met andere materialen mogelijk is. In het geval van hout was het mogelijk om een wandelpad door de installatie te maken, waardoor bezoekers het werk van dichtbij en uit verschillende hoeken kunnen bekijken.

Tragedie

Hubris Atë Nemesis is de titel van het werk. Deze naam en het idee erachter is afkomstig uit de Griekse tragedies, waarbij Hubris (in het Nederlands Hybris) staat voor hoogmoed, Atë voor de acties van een held die voortvloeien uit deze hoogmoed en Nemesis voor de straf die daarop volgt en alles weer terug bij het oude brengt. De houten golven verwijzen naar zowel deze cyclus van geweld en rust als naar de golven aan de kust van de staat Maine.

De installatie is tot stand gekomen met hulp van de Ellis-Beauregard Foundation. Hierbij mochten 200 juryleden kiezen uit een selectie kunstwerken zonder daarbij te weten wie de kunstenaars waren.

Hubris Atë Nemesis

Hubris Atë Nemesis

Hubris Atë Nemesis

Hubris Atë Nemesis

Hubris Atë Nemesis

Hubris Atë Nemesis