Gelezen – The Games That Weren’t

Gelezen - The Games That Weren’t

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Niet alleen op het gebied van oorlogen en landjeveroveren, maar ook in videogames. Iedereen kent Mario, Pacman, Zelda en alle andere grote iconen omdat ze daadwerkelijk zijn uitgekomen op de markt. Maar hoe zit het met de games die jammer genoeg nooit het daglicht van winkelschappen hebben mogen zien? The Games That Weren’t vertelt het je.

The Terminator got terminated

Schrijver Frank Gasking heeft een uniek beeld geschetst bij verschillende grote en kleine projecten door de jaren heen en de redenen waarom de games niet op de markt zijn gebracht. Zo zijn er titels waarbij simpelweg de titel gecanceld werd door de uitgever, financiën op waren, licentie verlopen waren, of het team uit elkaar is gevallen. Denk niet dat het hier alleen maar gaat om nietszeggende projectjes met personages die je toch niet kent, ook een aantal hardware producten grote namen zoals Mario, Tony Hawk en zelfs Hollywood-filmlicenties komen voorbij. Een mooi voorbeeld kwam ik tegen bij een Terminator-game die gemaakt werd door het Japanse Sunsoft voor de NES waarvan de licentie ingetrokken(!) werd. Waarom? Het plot van de film werd niet nageleefd om een Japans publiek aan te spreken, wat in het Westen voor frustraties zorgde.

Uitgebreid en interessant

Meer dan 80 games worden behandeld in het boek die een tijd beslaat van 1975 tot 2015, van simpele lijntjes op een zwart scherm naar volledige 3D graphics op de vorige generatie consoles. Gasking heeft (oud)ontwikkelaars geïnterviewd, screenshots uit tijdschriften gezocht en in sommige gevallen zelfs screenshots uit speelbare versies van de nooit uitgebrachte games kunnen gebruiken. De gebruikte afbeeldingen zijn van een hoge kwaliteit en de interviews geven interessante inzichten in het ontwikkelproces van games die je niet vaak meekrijgt. Zo wordt er bij een Green Lantern-game erg de diepte in gegaan op verschillende speelbare levels en zie je in afbeeldingen bijvoorbeeld dat achtergronden destijds nog niet afgemaakt waren.

Iedere behandelde game is dan naast de reden waarom hij gecanceld werd en het platform waar hij voor in ontwikkeling was, voorzien met een notitie of er een speelbare versie van is. Het boek zelf is met zijn bijna 650 pagina’s een stevige dikke pil met hardcover, dat een bijzonder stijltje hanteert. Fluorescerende groene accenten zijn door het boek heen verwerkt wat het – naast interessant – ook stijlvol maakt en leuk om af en toe doorheen te bladeren.

Marc de Haas

Gelezen - The Games That Weren’t Gelezen - The Games That Weren’t Gelezen - The Games That Weren’t Gelezen - The Games That Weren’t