Gelezen – The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

Control was één van de beste games die in 2019 uitkwam. Remedy Games kenden we al van mysterieuze games als Alan Wake en Quantum Break, maar met Control gingen ze nog dat stapje verder.

Jesse Faden betreedt “The Oldest House”, een altijd bewegend gebouw dat van binnen gigantisch veel groter is dan het aan de buitenkant lijkt, waar door de Federal Bureau of Control allerlei krachtige voorwerpen, onverklaarbare situaties worden onderzocht. Zie het als een grote cross-over tussen series als Fringe, The X-Files en Twin Peaks en je zit in de goede richting. Door het unieke verhaal, ijzersterke gameplay en de gekozen artstyle, zoals bijvoorbeeld de brutalisme architectuur van The Oldest House, werd Control een regelrechte hit die geroemd werd in de reviews.

Recentelijk was de game onderdeel van PlayStation+ waardoor hij ‘gratis’ geclaimd kon worden en is hij nog altijd onderdeel van Xbox Game Pass. Een perfect moment dus om deze unieke wereld in te duiken. Heb je er dan nog geen genoeg van? Dan is eind vorig jaar The Art & Making of Control uitgekomen, een meer dan 400 pagina’s tellend boek.

Meer dan een artbook

Dit is meer dan alleen even een artbook van de game, dat mag al duidelijk zijn aan de titel van het boek, maar de diepte die Future Press ingaat van het ontwikkelingsproces had ik van tevoren niet verwacht.

Tussen de verschillende stukken concept art door zijn ontwikkelaars geïnterviewd. Van de game director tot aan de designers, waardoor je verschillende perspectieven van game development meekrijgt. Niet alleen krijg je meer te weten over gemaakte stijlkeuzes, of basisinformatie over het brutalisme van The Oldest House, maar bijvoorbeeld ook hoe de reveal van de game destijds ging tijdens de E3 van 2018 en de eerste speelsessies van pers. Een uniek stukje wat je normaal gesproken niet zomaar meekrijgt.

Future Press is zelfs zo ver gegaan dat de live action poppenshow, die je soms tegenkomt op de Tv’s in de game, volledig uitgeplozen wordt in interviews met de makers en behind-the-scene foto’s. De kleinste dingetjes waar je zo langs kan lopen en makkelijk mist, worden dus besproken.

Control kwam in 2019 al uit, dus je zou kunnen zeggen dat een release eind 2020 wat aan de late kant is voor een dergelijk boek. Het heeft echter een goede reden, want de development en de art voor alle uitgebrachte DLC sindsdien (inclusief de meest recente Alan Wake tie-in!) zijn erin meegenomen, waardoor dit de meest complete ervaring geeft.

Het stevige hardcover boek wordt geleverd in een stijlvolle harde gewoven slipcase en in het boek zitten nog drie hoge resolutie losse prints in een Federal Bureau of Control file cases, volledig in de stijl van de game dus. Het boek zelf is door de rode snede ook in de stijl van de game gebracht. Als fan van de game, is dit The Art & Making of Control een ware must have en een überhaupt een parel voor in de kast of op de koffietafel.

Marc de Haas

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control

The Art & Making of Control