Elektrische steps, wat mag en wat mag niet in Nederland?

Photo by Marek Rucinski on Unsplash
Foto Marek Rucinski/Unsplash

Al lange tijd is er een grote discussie omtrent de elektrische step. Is dit vervoersmiddel wel veilig genoeg voor de Nederlandse wegen en moeten deze steps dan niet beschikken over een kenteken of andere registratie.

Om voor eens en altijd korte metten te maken met deze onduidelijkheden heeft het RDW duidelijke richtlijnen opgesteld voor deze nieuwe vorm van vervoer. Welke soorten elektrische steppen zijn er op de markt beschikbaar. Misschien nog wel belangrijker, welke eisen zijn er gesteld aan deze steppen? Wij leggen je graag uit welke steppen er zijn en welke regels hiervoor gelden.

Verschillende soorten (elektrische) steppen

Op dit moment zijn er vier verschillende steppen te onderscheiden, waarvan er slechts drie goedgekeurd zijn in Nederland. Voordat een (elektrische) step in Nederland de weg op mag moet hij namelijk aan veel verschillend eisen voldoen. Zo zijn er per step aparte regels opgesteld om het zo veilig mogelijk te maken. De verschillende steppen zijn:

  • De scooterstep die geheel elektrisch is
  • Step met behulp van een verbrandingsmotor
  • Elektrische step door middel van ondersteuning
  • Go Ped

De scooterstep die geheel elektrisch is

Een scooterstep die geheel elektrisch is wordt aangedreven met een accu die bestaat uit een bundel van oplaadbare batterijen. Er zijn verschillende varianten die reeds door het RDW goedgekeurd zijn en dus gewoon de Nederlandse wegen op mogen. Een grote eis bij deze step is dat er een goed zadel op zit, zodat de bestuurder een goede zitpositie heeft tijdens het rijden. Ook beschikken deze steppen vaak over luchtbanden die besturen van deze step erg makkelijk maken. Kijk wel altijd goed of het model wat je op het oog hebt ook is goedgekeurd door de RDW. Zelfs met de bovenstaande punten kan het alsnog voorkomen dat jouw specifieke step nog niet is goedgekeurd. Je moet dan zelf naar het RDW gaan om jouw step goed te laten keuren. De kosten die hieruit voorkomen zijn dan ook voor eigen rekening.

Step met behulp van een verbrandingsmotor

Een tegenhanger van de elektrische step is de step met een verbrandingsmotor. In feite is dit dus geen elektrische step. Voor deze steppen geldt wel dat ze ook goedgekeurd moeten worden door het RDW. De step kan vervolgens in twee categorieën worden ingedeeld. Gaat hij niet harder dan 25 kilometer per uur dan wordt het gezien als een snorfiets. Een variant die tot 45 kilometer per uur gaat wordt zelfs gezien als bromfiets. Voor beide steppen gelden dan uiteraard de verkeersregels die daarvoor van toepassing zijn. Dit houdt in dat je voor zowel de variant van 25 en 45 kilometer per uur in bezit moet zijn van een geldig rijbewijs.

Elektrische step door middel van ondersteuning

Deze step valt het beste te vergelijken met de beter bekende elektrische fiets. Door middel van ondersteuning beweeg je jezelf door het verkeer. Het grote voordeel van deze step is dat er minder regels voor gelden. Er hoeft namelijk, net zoals bij een normale elektrische fiets, geen keuring vanuit het RDW te komen. Geen bepaalde afmetingen van het frame of benodigd zadel. Bij deze step is zelfs geen helm nodig. Uiteraard wordt dit wel altijd aangeraden, aangezien je een redelijke snelheid met dit vervoersmiddel kan halen.

Deze step zal niet uit zichzelf bewegen, waardoor het gevaar bij deze step minimaal is. Pas op het moment als je zelf begint te steppen zal hij de ondersteuning geven. Wel scheelt het een hele hoop ten opzichte van de normale step. Zo kan je met deze step gemakkelijk twintig kilometer per uur halen. Dit is een snelheid die met een normale step nauwelijks te behalen valt. Zeker niet voor een langere periode.

Go Ped

De meeste ophef over de elektrische step gaat over dit model. De Go Ped wordt door de Nederlandse overheid en RDW als erg gevaarlijk gezien. De verkoop in Nederland valt dan ook erg tegen, terwijl ze in het buitenland erg populair zijn. Het komt dan ook vaak voor dat deze step in het buitenland wordt aangeschaft, waarna hij mee naar Nederland wordt genomen. Eenmaal aangekomen in Nederland loop je echter de grote kans om een flinke boete te krijgen als je hiermee de openbare weg opgaat. Deze steppen moeten namelijk speciaal door het RDW worden goedgekeurd, voor ze de weg op mogen. Grote kans echter dat jouw net nieuw aangeschafte model hier niet door de keuring komt. Er zijn meerdere punten waar de Go Ped makkelijk op afgekeurd kan worden als deze bij het RDW wordt aangemeld.