Destiny 2 Review

Destiny 2 doet alles wat de eerste Destiny ook al deed, maar het geheel voelt grootser gestroomlijnder aan.

De eerste Destiny was een fenomeen op gamegebied vanaf het moment dat het werd aangekondigd. Met zijn verslavende gameplay wist het gamers vervolgens maandenlang vast te houden. Sinds kort is de sequel beschikbaar en de makers hebben het opnieuw voor elkaar gekregen om een dijk van een game neer te zetten.

In alle opzichten beter

In tegenstelling tot het eerste deel, is door de ontwikkelaar ervoor gekozen om in de sequel een meer gestroomlijnd verhaal neer te zetten. Geen verkeerde keuze, want dit was één van de gebreken uit Destiny 1. Het verhaal dat wordt verteld is – hoe voorspelbaar ook– erg vermakelijk. De toegevoegde cutscenes zijn van een hoog niveau en weten een zekere epische lading toe te voegen aan het geheel, waardoor ook personages die voorheen minder op de voorgrond stonden hun eigen spotlight krijgen.

Er is in het verhaal gekozen om minder focus te leggen op magie (wat in deel 1 het geval was), maar veel meer op sciencefiction. Iets waar ontwikkelaar Bungie in mijn optiek ook veel beter in is na hun ervaringen met de Halo-games waarmee ze zijn begonnen.

Wat zeker meehelpt aan het epische blockbuster-gevoel is de soundtrack. Deze is bombastisch op de momenten dat het nodig is tijdens gevechten en verandert in rustgevende achtergrondmuziek op de momenten dat je de werelden verkent.

Herhaling

Zelfs na het voltooien van de verhaallijn is er nog genoeg te doen in Destiny 2. Dit komt door een eindeloze stroom van wekelijkse updates, challenges en vernieuwing van missies. Voor alles krijg je beloningen in de vorm van betere harnassen en wapens, waarmee je personage sterker wordt. En het loont om iedere week opnieuw in te loggen en de missies te voltooien. Ook de snelheid waarop je de zeldzamere beloningen krijgt is nu hoger, waardoor je niet eindeloos hoeft te ‘grinden’ om de speciale winsten te krijgen. Destiny 2 grijpt je vast met zijn verslavende klauwen om je vervolgens niet meer los te laten.

Als ik dan toch een kanttekening moet geven aan de game, is het wel het gevoel dat er meer gedaan had kunnen worden met de vijanden waartegen je vecht. Deze zijn voor het grootste gedeelte hetzelfde als de vijanden die we in het eerste deel al massaal afknalden. Nieuwe varianten hadden de game zeker goed gedaan. Dit mag verder de pret niet drukken, want de strakke gameplay maakt dit meer dan goed.

Nu ook op PC

Waar het eerste deel puur verscheen op de consoles van Sony en Microsoft, is Destiny 2 vanaf nu ook beschikbaar op PC. Long story short: mocht je de mogelijkheid hebben om hem op PC te spelen, doe dit. De PC-versie van Destiny 2 is de beste versie, want waar de game op de PS4 en Xbox One al fijn speelt, wordt dit door de toevoeging van muis en toetsenbord verveelvoudigd. Ook de hogere frame-rate (hoeveelheid frames per seconde) zorgt voor een soepelere ervaring die bijna niet te vergelijken is met de console.

De game is qua content hetzelfde, maar de verbeterde gameplay en de mooiere graphics, die volledig te tweaken zijn en waardoor je geen monster PC hoeft te hebben, zorgen ervoor dat dit de beste Destiny 2 ervaring is.

Destiny 2 doet alles wat de eerste Destiny ook al deed, maar het geheel voelt grootser en gestroomlijnder aan. Voordat de game uitkwam, waren mensen bang dat we hier te maken hebben met een Destiny 1.5, maar door de toevoeging van een epische campaign en meer content, is dit niet het geval. Het is zonde dat je nog altijd tegen dezelfde vijanden vecht en hier weinig variatie aan is toegevoegd, maar de gameplay en het verhaal maken dit slechts een klein minpunt. Hoewel de game op de console al erg fijn is om te spelen, is de PC-versie de beste versie momenteel beschikbaar en als je de mogelijkheid hebt, is deze zeker aan te raden.

Destiny 2 is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Voor deze review zijn de PC en PS4-versie gebruikt.