Interview: de grenzeloze ambitie van Two Door Cinema Club

Foto: Bella Howard

Op een zeer zonnig terras in de Amsterdamse Jordaan hadden we onlangs een gesprek met de 3 heren van Two Door Cinema Club. Zij vertelden ons zeer enthousiast over hun nieuwe album Beacon dat sinds vorige week te koop is.

Zanger Alex Trimble is heel erg tevreden over Beacon: “Op dit album hebben we dingen gedaan die we op ons vorige album wel graag wilden, maar nog niet durfden. Inmiddels hebben we genoeg vertrouwen in onszelf en in ons kunnen dat we lekker aan het experimenteren zijn geslagen”. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe single Sleep Alone waarop duidelijk meer elektronica is te horen dan op de oude singles.

Nieuwe bas

Volgens bassist Kevin Beard is dat in dit geval ook uit nood geboren: “Toen we begonnen met het schrijven van nieuwe nummers zaten we middenin een tour. Ik zat in mijn nieuwe huis in Glasgow, terwijl mijn instrumenten ergens in een opslag stonden. De nieuwe bas die ik besteld had, was nog niet gearriveerd. Toen heb ik maar een synthesizer gebruikt en dat hoor je terug in het nummer.

Deze nieuwe manier van schrijven beviel ook de andere bandleden. Zo verruilde gitarist Sam Halliday ook regelmatig zijn gitaar voor de piano om aan nummers te schrijven: “Dat werkte erg goed. Nummers krijgen door de piano een heel andere stemming en sfeer. Ik heb speciaal voor het schrijven van nieuwe nummers een Wurlitzer gekocht. Al moet ik wel zeggen dat ik zodra het nummer af was wel vaak mijn gitaar pakte om eens te kijken hoe het nummer zo klonk”.

De band experimenteerde niet alleen met de instrumenten. Alex had ook steeds vaker het gevoel dat de nummers op het eerste album te veel op elkaar lijken. “Ze hadden allemaal min of meer hetzelfde tempo en geluid. Prima, maar nu wilden we wat meer diepgang aan de nummers geven. De nummers Spring, Beacon en Next Year zijn daarvan goede voorbeelden. De bas en gitaar zijn hierin zoals je van ons gewend bent, maar daar tussenin hoor je een ander soort ritme dan we gewoonlijk gebruiken. Dit maakt de nummers volgens ons meer funky of zelfs exotisch. Waar eerst de gitaar de belangrijkste factor was in een nummer, is dat nu soms een keyboard. Maar de gitaar blijft wel het belangrijkste instrument. Sam heeft heel veel nieuwe dingen geprobeerd op zijn gitaar. Zowel qua geluid als tempo. Wat trouwens niet is veranderd is onze drijfveer: we maken nog steeds muziek die wij mooi vinden”.

Soundscapes

Op de vraag of Beacon een ambitieus album genoemd kan worden antwoordt Alex meteen heel stellig: “Heel ambitieus.Bij het opnemen van de nummers lieten we ons soms helemaal gaan. We wilden ons niet beperken qua geluid. Daarom hoor je op sommige nummers wel 10 gitaren tegelijk of 4 drumpartijen of 5 keyboards. We wilden op deze manier een bepaalde atmosfeer vertalen naar muziek. Daarom dachten we een tijdlang meer in soundscapes dan in liedjes. We speelden wat we wilden spelen zonder ons in te houden. Flarden van deze soundscapes hoor je terug op het album. Het enige lastige is om de nummers vervolgens zodanig te arrangeren dat we ze ook live kunnen spelen. Een paar nummers hebben we al uitgewerkt, de rest volgt snel. Dat moet geen probleem zijn. We zijn goed op elkaar ingespeelde muzikanten. De laatste jaren hebben we zo’n 300 concerten per jaar gegeven. Bovendien hebben we op het podium nog een extra bandlid die de drums speelt. Daarnaast zullen we af en toe subtiel gebruik maken van tape loops. Ons streven is zo veel mogelijk live te spelen, maar tegelijkertijd willen we ook een zo goed mogelijke show geven. Dan moet je soms wat concessies doen.

De band heeft niets aan het toeval overgelaten om van Beacon een goede plaat te maken. Toen de meeste nummers geschreven waren was het tijd om de studio in te gaan. Een aantal nummers namen ze op in hun nieuwe woonplaats Glasgow, maar al gauw pakten ze het vliegtuig naar LA. Daar gingen ze verder aan de slag met producer Jacknife Lee die met grote bands als U2, R.E.M. en Snow Patrol heeft gewerkt. Volgens Kevin was de band van te voren wel wat zenuwachtig om met zo’n grote naam te werken: “maar na een aantal goede gesprekken via Skype wisten we dat we met hem in zee moesten”.

Vrijheid

Sam:”Hij was heel relaxed. Jacknife gas ons heel veel ruimte en vrijheid. We mochten alles uitproberen wat we maar wilden. Het knappe van deze producer is dat hij uit alles wat we deden precies de dingen die echt heel goed waren wist uit te pikken. Zo hielp hij ons op weg met het maken van een album dat we ook echt wilden maken”.

Op de vraag wat de plannen van de band zijn nu het album uit is geven alledrie de bandleden als antwoord “zo veel mogelijk van de wereld zien”. Volgens Alex is het mooiste van Two Door Cinema Club dat ze op heel veel bijzondere plaatsen komen. De laatste jaren hebben ze al veel van de wereld gezien, maar er staan nog heel veel landen en steden op het verlanglijstje. Bovenaan die lijst staan IJsland, China en Afrika. De band speelde al twee keer in Zuid-Afrika, maar wil nu meer landen op het continent aan gaan doen. Kevin:”We willen spelen op plaatsen waar andere bands niet komen”.

Gelukkig komt de band ook gewoon naar Nederland. Op 17 november spelen ze in Paradiso en in maart 2013 komt Two Door Cinema terug voor een optreden in de Heineken Music Hall.

Volg Mixed Grill op social media