De geboorte van Christus: Oost ontmoet West

The Birth of Christ – When East meets West

Speciaal voor de kerstdagen organiseert Morsink Icon Gallery in samenwerking met Kunsthandel P. De Boer de tentoonstelling The Birth of Christ – When East meets West. In deze expositie zie je op fraaie wijze de verschillen en overeenkomsten in de christelijke beeldtaal tussen het Oosten en Westen.

Centraal staat de beeltenis van Maria met het kindje Jezus in haar armen, een bekend beeld dat de afgelopen twee millennia ontelbare keren is gebruikt door kunstenaars. Bij The Birth of Christ – When East meets West zie je zowel klassieke Russische en Griekse ikonen en schilderijen van Oude Meesters. De verschillende manieren van interpretatie van het onderwerp zie je heel mooi op de twee werken bovenaan deze pagina.

In de eerste helft van de zestiende eeuw vertolkte de Vlaamse schilder ‘Meester van de Mansi Magdalena’ deze traditie op een tedere manier: het Christuskind, een mollige, naakte baby is vredig in slaap gevallen op de ontblote borst van Maria. Deze naaktheid lijkt haar moederlijke band met Christus te benadrukken. De kleine vingertjes van Jezus drukken op realistische wijze in de huid van zijn moeder. Maria houdt haar kind vast in haar armen, haar hoofd naar hem toe gebogen, haar ogen bijna gesloten. De plooien van haar kleding vallen sierlijk om haar lichaam. In de achtergrond is een heuvelachtig landschap geschilderd met enkele huizen. Alleen de aureolen verwijzen naar het goddelijke, voor het overige is het een realistisch tafereel.

Byzantijnse kunst

Bij een paneeltje met de Madonna dat rond het jaar 1350 in Byzantijnse stijl is geschilderd, houdt Maria het Christuskind in haar armen en is haar hoofd naar Hem toegenegen. Van ontblote borsten of een naakte Christus is echter geen sprake. De proporties van het lichaam van Christus lijken bijna op die van een kleine volwassen man. Door de indringende blik van Maria, die kenmerkend is voor de Byzantijnse kunst, is er direct contact met de toeschouwer. De plooien van haar gewaad vallen in rechte, strenge lijnen. Hierdoor doet de compositie weinig realistisch aan, hetgeen wordt versterkt door de volledig gouden achtergrond. Door de lijnen, het goud en de lichamen wordt benadrukt dat Maria en Jezus niet alleen menselijk zijn, maar bovenal horen bij een goddelijke wereld.

Morsink Icon Gallery en Kunsthandel P. De Boer hebben een intieme tentoonstelling samengesteld die van 4 december tot en met 31 december te bewonderen. Dat bezoeken gaat op afspraak op maandag tot en met vrijdag in de Morsink Icon Gallery. Reserveren kan via e-mail (info@morsink.com) of telefoon (+ 31 653468170). De werken zijn tijdens de expositie ook online te bekijken via de website van Morsink Icon Gallery.

Bezoekadres:
Morsink Icon Gallery
Keizersgracht 454
1016 GE Amsterdam

Ikoon: De Geboorte van Christus (centraal paneel van een triptiek) Kreta, circa 1500 Tempera op hout, 21,5 x 18 cm Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
Ikoon: De Geboorte van Christus (centraal paneel van een triptiek)
Kreta, circa 1500
Tempera op hout, 21,5 x 18 cm
Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
Peter Wtewael, Utrecht, 1596-1660 De Aanbidding der Herders, gesigneerd en gedateerd 1619. Olie op paneel, 66 x 58,4 cm Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam
Peter Wtewael, Utrecht, 1596-1660
De Aanbidding der Herders, gesigneerd en gedateerd 1619. Olie op paneel, 66 x 58,4 cm
Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam
Triptiek met de Moeder Gods Glykophilousa Kreta, vroege 16de eeuw. Tempera op hout, 16,2 x 35,5 cm (open) Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
Triptiek met de Moeder Gods Glykophilousa
Kreta, vroege 16de eeuw. Tempera op hout, 16,2 x 35,5 cm (open)
Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
Adriaen Isenbrant en atelier, c. 1485 – 1551, Brugge Triptiek: Landschap met Madonna en Kind, Josef en zwangere Maria, Rust op de Vlucht naar Egypte. Olie op paneel, c. 1520 Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam
Adriaen Isenbrant en atelier, c. 1485 – 1551, Brugge
Triptiek: Landschap met Madonna en Kind, Josef en zwangere Maria,
Rust op de Vlucht naar Egypte. Olie op paneel, c. 1520
Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam
Ikoon: De Geboorte van Christus Centraal-Rusland, 17de eeuw Tempera op paneel, 32 x 27 cm Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
Ikoon: De Geboorte van Christus
Centraal-Rusland, 17de eeuw
Tempera op paneel, 32 x 27 cm
Collectie: Morsink Icon Gallery, Amsterdam
Adriaen van Overbeke, Antwerpen, actief c.1505-1530 De Aanbidding der Koningen. Olie op paneel 93 x 58,5 cm Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam
Adriaen van Overbeke, Antwerpen, actief c.1505-1530
De Aanbidding der Koningen. Olie op paneel 93 x 58,5 cm
Collectie: Kunsthandel P. De Boer, Amsterdam