Daily Paper en PUMA eren het Afrikaanse voetbal

Eerder dit jaar brachten Daily Paper en PUMA een gezamenlijke collectie uit. Het beroemde sportmerk en de Amsterdamse streetwear-ontwerpers komen nu met een tweede kledinglijn. Deze is geïnspireerd op Afrikaans voetbal.

Omdat de mannen van Daily Paper alle drie van Afrikaanse origine zijn, zit in elke collectie de culturele geschiedenis van dit continent verwerkt. PUMA steunt dit jaar precies 20 jaar Afrika en het Afrikaans voetbal. Bij elkaar genoeg inspiratie voor de nieuwe collectie van de twee merken. Het seizoen herfst/winter 2017 bestaat voornamelijk uit voetbalkleding en klassieke sneakers van PUMA, die duidelijk onder handen zijn genomen door de ontwerpers van Daily Paper.

Twintig jaar

Opvallend aan de kledingstukken zijn de grafische patronen, de colorblocking en het logo dat speciaal voor deze samenwerking is ontworpen. Hierop staat prominent het getal 20 geschreven in Amhaars, een Semitische taal die in Ethiopië wordt gesproken. De kleuren uit de collectie verwijzen naar de levendige outfits die de door PUMA gesponsorde teams uit de Confederation of African Football in het verleden droegen (Ghana, Kameroen en Ivoorkust). Ook is een aantal sneakers aangepakt door Daily Paper.

Project in Ghana

Om de lancering van de collectie te vieren en het feit dat PUMA 2 decennia samenwerkt met het Afrikaanse voetbal, helpen PUMA en Daily Paper financieel mee met de bouw van een voetbalveld plus faciliteiten op de Accra Senior Girls School in Ghana. En daarbij hoort ook de uitrusting voor het voetbalteam. Deze steun zal niet alleen de school maar ook andere gemeenschappen in Accra dienen. Hierdoor wordt de ontwikkeling van de sport onder jonge voetballers bevorderd en zijn voor de toekomst geholpen. Het project is mogelijk gemaakt in samenwerking met de Stichting Right to Play. Over het project is ook een korte film gemaakt en deze wordt vanaf 21 september in verschillende steden getoond.

Vanaf 16 september is de PUMA x Daily Paper collectie te koop via PUMA.com, de webwinkel van Daily Paper en via geselecteerde retailers. In Nederland zijn dat de Daily Paper Store, Men at Work en Rib Eye Steak.