Crash Bandicoot N’Sane Trilogy Review (Switch)

crash op de switch

In een eerdere review noemden we de Crash Bandicoot N’Sane Trilogy verplichte kost voor iedere bezitter van de PlayStation 4. Ruim een jaar later is de collectie nu ook beschikbaar voor de Xbox One, PC en Nintendo Switch. Wij waren vooral benieuwd naar de Nintendo Switch-versie en om die reden pakken we de game er nog een keer bij.

Nieuwe content

We hebben hier te maken met precies dezelfde bundel als op de PlayStation 4 die bestaat uit Crash Bandicoot 1 t/m 3, maar in het afgelopen jaar is er extra content uitgebracht voor de game in de vorm van een nieuw level dat in de oorspronkelijke game niet aanwezig was. De reden daarvoor? Volgens de makers was het level Stormy Ascent veel te moeilijk, waardoor ze hem hadden geschrapt. Ze hebben geen woord gelogen, want waar de oorspronkelijke Crash Bandicoot al een verdraaid lastige game is (en tegelijkertijd daardoor de tand des tijds van de drie games het minst goed heeft doorstaan), tilt Stormy Ascent de moeilijkheidsgraad naar een volledig nieuw niveau.

crash op de switch

Daarnaast is ook Future Tense een nieuw level en waar Stormy Ascent al een geschiedenis heeft, is Future Tense volledig nieuw en introduceert het nieuwe elementen. Laten we nu maar hopen dat dit een voorbode is voor een volledig nieuwe Crash Bandicoot. Een kleine opmerking: je hoeft niet speciaal de nieuwe versie te kopen, want de twee levels zijn inmiddels ook gratis te downloaden op de PS4.

Uiterlijk

De nieuwe content is leuk en aardig naast de drie volledige games, maar de reden waarom ik de Nintendo Switch-versie wilde testen, was om erachter te komen of hij net zo goed draait als op de PS4 en vooral of deze er net zo mooi uitziet. Tijdens de launch grapten de makers al dat PlayStation-versie in Fur K draaide en ik was benieuwd of de Switch dat aankon.

crash op de switch

Lang verhaal kort: dat kan hij niet. De graphics zijn voor de Nintendo Switch-versie een stuk omlaag gehaald om de game lekker te laten draaien, want dat is zeker het geval (en wat mij betreft erg belangrijk bij een dergelijke platformer). Het geheel ziet er wat zachter uit, wat tegelijkertijd een voordeel is. Waar je op de PS4 bijna Crash zijn haartjes kan tellen door de scherpe resolutie, ziet de game er op Switch vreemd genoeg meer uit zoals je hem herinnert van de PlayStation 1. Waar de PS4-versie Crash als nieuw laat aanvoelen, gaf de Switch-versie mij nog meer het nostalgische gevoel.

Heb je de game vorig jaar al in huis gehaald, dan is de Switch-versie het niet waard om de game nog een keer aan te schaffen. Is dit nog niet het geval, is het aan je eigen situatie welke versie het beste bij je past. De graphics zijn een stuk minder mooi op Nintendo’s nieuwste, maar tegelijkertijd kan je via de Switch-versie Crash Bandicoot spelen waar je maar wilt.