Boekhandel gebruikt clickbait ter promotie van klassieke literatuur

clickbait en literatuur

Clickbait en fake news zijn een plaag op het internet. Kijk maar eens naar je tijdlijn op Facebook en je zult waarschijnlijk meerdere van zulke berichten tegenkomen. Boekhandel The Wild Detectives gebruikt ook clickbait, maar dan op een positieve manier.

Het plan van deze boekhandel uit Dallas, Texas is om (jonge) mensen zover te krijgen dat ze klassiekers uit de literatuur gaan lezen. Hiervoor is een slimme campagne opgezet, waarbij via clickbait beroemde boeken worden gepromoot.

Shakespeare

Neem bijvoorbeeld Romeo en Julia van William Shakespeare. Dit verhaal uit het einde van de 16de eeuw zit vol met passie, liefde en de dood. Ideaal om clickbait van te maken, of zoals ze bij The Wild Detectives zeggen: Litbait. Door een bericht op Facebook te delen met als titel ‘Teenage girl tricked boyfriend into killing himself‘ hopen ze de aandacht te vestigen op het verhaal.

Als mensen ook echt op de link hebben geklikt krijgen ze de boodschap: “You fell for the bait, now fall for the book.” Zo zie je maar dat zelfs clickbait zijn positieve kanten heeft. Bekijk hieronder nog meer voorbeelden van litbait.

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur

clickbait en literatuur