Recensie: Call of Duty: Ghosts

call of duty ghosts

Het is weer het einde van het jaar, dat betekent dat er naast een shooter van EA ook weer de jaarlijkse Call of Duty uitkomt. Dit jaar wisselt developer Infinity Ward Black Ops 2-maker Treyarch weer af en creëert een nieuwe spannend verhaal.

Campaign

Om met het soloverhaal te beginnen. Ik zie mezelf als een uitstervend soort in de Call of Duty-games. Als ik om me heen kijk, zie ik alleen maar mensen die de Call of Duty-games voor de multiplayer kopen. Ikzelf ben nog altijd iemand die, voordat hij aan de online modi begint, eerst de campaign verslind. Erg simpel gezegd, deze mensen missen een erg filmische ervaring. Het verhaal van Black Ops II vorig was al erg vermakelijk en bouwde licht verder op de eerste Black Ops. Infinity Ward begint dit jaar aan een nieuwe reeks (ja er komen meerdere Ghosts titels) en weten meteen een goede setting neer te zetten.

In de nabije toekomst zijn alle Latijns-Amerikaanse en Spaanse landen bij elkaar gekomen en hebben de Federation opgericht. Uiteraard vallen zijn de US of A aan en zijn daar het elite-team genaamd de Ghosts om hen te stoppen. Na een aantal gebeurtenissen worden jij en je broer de twee nieuwste aspirant leden.

call of duty ghosts

De campaign is weer een aaneenschakeling van chaotische setpieces en in iedere missie vliegen uiteindelijk wel de explosies en brokstukken om je oren. Jammer genoeg lopen na zo’n zes tot zeven uur de credits al over je scherm. Sluit dan zeker nog niet de game af, want er zit nog een stuk in na de credits dat je niet wilt missen.

Multiplayer

Waar de campaign weer als vertrouwd aanvoelt, brengt de multiplayer een aantal nieuwe elementen naar de serie. Deze zijn niet allemaal even revolutionair, of werken niet helemaal goed. Zo heeft Infinity Ward ervoor gekozen om alle wapens al vanaf het begin beschikbaar te maken. Met ieder level dat je omhoog gaat verdien je punten waarmee je – mist je er genoeg hebt – nieuwe wapens en gadgets kunt kopen. Het is een interessant concept, maar tegelijkertijd erg jammer dat ze van het Pick 10 idee zijn afgestapt dat Treyarch heeft geïntroduceerd in Black Ops II.

Waar Battlefield deze keer de map veranderende Levolution techniek heeft toegevoegd, doet Call of Duty ongeveer hetzelfde in een veel lichtere variatie. Zo kunnen er kleine dingen aan de levels veranderd worden waardoor er nieuwe paden worden geopend. Vergeleken met de concurrentie voelt het te minimalistisch en meer als een gimmick aan. Nog iets anders over de maps, deze lijken een stuk groter dan voorheen en hoe graag ik ook zou willen dat dit iets positiefs is, is dit het niet. Voor de snelle gameplay die we langzamerhand van Call of Duty gewend zijn werkt het niet goed.

call of duty ghosts
Waar ik dan wel over te spreken ben is hoe je rond kan bewegen door de maps. Zo is er nu een nieuwe slide toegevoegd waardoor je al sprintend over de grond kunt glijden en schieten tegelijkertijd. Ook werkt het over lage muurtje manouvreren een stuk soepeler en kun je ook dan blijven schieten. Het zorgt ervoor dat het qua gameplay een vloeiend geheel kan worden, mits je het onder controle krijgt.

Developer Treyarch heeft zich weten te onderscheiden van Infinity Ward met hun Zombie Mode. Het is een fan favorite en wordt zelfs op dit moment nog veel gespeeld. Gamers en journalisten waren dan ook verrast met de aankondiging van de Extinction mode. Net als de Zombie mode is dit een overlevingsspel die in je eentje te spelen is, maar niet wordt aangeraden. Met vrienden wordt deze ‘nieuwe’ modi een stuk leuker en zal het een leuk tussendoortje zijn tussen de gebruikelijke multiplayer matches.

Ondanks het feit dat de single player erg kort is, is deze vermakelijk en weer de gebruikelijke roller coaster van actievolle setpieces. De multiplayer introduceert daarentegen een aantal nieuwe elementen die niet allemaal even goed uitpakken. Het glijden door de levels werkt goed en is samen met een aantal nieuwe modi zoals Extinction een positieve toevoeging. Toch zijn bijvoorbeeld de maps net iets te groot voor het aantal spelers en voelt de overall feel van de multiplayer als een grote stap terug.

Het klopt dat de graphics nog niet zijn behandeld en dit heeft een goede reden. Inmiddels hebben we de next-gen versie van Call of Duty Ghosts ook al ontvangen en deze willen we dan ook graag meenemen in het eindoordeel.

Call of Duty Ghosts is nu verkrijgbaar voor de Xbox 360, Playstation 3, PC, Wii U en is bij launch verkrijgbaar voor de Playstation 4 en Xbox One.