Recensie: Rayman Legends

Rayman Legends

2011 was het jaar waarin grote titels als The Legend of Zelda: Skyward Sword, Skyrim en Uncharted 3 uitkwamen. Toch was daar één titel die bij mij een speciaal plekje in m’n hart heeft verdiend en dat was Rayman Origins.

Door zijn kleurrijke beelden en precieze platform gameplay wist de titel zich binnen te dringen in menig top 10 lijstje. Is opvolger Rayman Legends net zo’n toptitel? Het antwoord is simpel: JA!

Hoeveelheid

Rayman Legends zou oorspronkelijk afgelopen februari exclusief voor de Wii U in de schappen komen. Drie weken voor die releasedatum werd de titel meer dan een half jaar uitgesteld. Dit omdat Ubisoft ook een Xbox 360- en Playstation 3-versie wilde maken. Deze extra ontwikkeltijd is erg goed gebruikt, want Rayman Legends heeft een hoeveelheid levels waar je vele uren zoet mee kan zijn. Daarnaast biedt de game ook nog eens dag en week challenges van verschillende moeilijkheidsgraden, zodat je jezelf kan meten met online tegenstanders en in-game prijzen kunt winnen.

Behendigheid

Belangrijkste doel in Rayman Legends is een bepaald aantal Teensies per level bevrijden. Deze zullen soms simpelweg voorbij zweven in een kooitje, andere zullen beter verstopt zitten. Het kan dan ook gebeuren dat je niet alle Teensies in één keer vindt. Dat is geen probleem, want levels kunnen gewoon opnieuw gestart worden, waarbij je alle vorige statistieken behoudt. Aan het einde van een level wordt gekeken hoeveel Teensies je hebt gevonden en hoeveel gouden Lums (denk hierbij aan de munten van Mario) er zijn bemachtigd. Aan de hand hiervan wordt een score opgebouwd en worden trofeeën en kraskaarten uitgedeeld. De bekers zaten ook al in Rayman Origins, maar de kraskaarten zijn een nieuw element. Met deze kaarten kunnen verschillende prijzen als nieuwe levels en monstertjes – die Lums geven – vrijgespeeld worden. Het krassen werkt verslavend en het is iedere keer een verrassing wat je krijgt.

Rayman Legends

De reguliere levels van Rayman Legends kunnen uitdagend zijn, maar zullen nooit het niveau bereiken dat er uit frustratie controllers door de lucht vliegen. De Invasion-levels zijn echter een heel ander geval. Deze levels zijn nieuwe varianten op levels die je al eerder hebt gespeeld. Binnen een bepaalde tijd moet je naar het einde van het level zien te komen, om daar drie Teensies te redden, voordat ze worden weggeschoten. Sommige van deze Invasions zijn qua moeilijkheidsgraad krankzinnig en ik ging dan ook erg vaak dood. Althans, dood? Net als in zijn voorganger is dood gaan geen optie en begin je direct waar je gebleven was. Bij de Invasion-levels werkt dit tegelijkertijd positief als negatief, want de frustraties lopen hoog op als het je voor de veertiende keer niet lukt.

Uiterlijk

Rayman Origins viel erg op door zijn vrolijke kleurtjes. De hele game leek op een tekenfilm en de animaties werden hierdoor bevorderd. Rayman Legends gaat nog een stap verder en tovert de hele sfeer om in een schilderijachtige omgeving . Het stijltje ziet er prachtig uitgewerkt uit en iedere wereld krijgt hierdoor zijn eigen setting en sfeer mee. Ook de animaties zijn op de krik gegaan en zien er nog soepeler uit, iets dat toch belangrijk is in een behendigheidsgame.

Musical

Wij houden hier bij Mixedgrill van muziek en weten het dan erg te waarderen als bekende muziek in een game wordt gevlochten. Rayman Legends doet dit wel op een heel bijzondere manier, want naast de originele vrolijke deuntjes en liedjes (de soundtrack staat hier tijdens het schrijven aan), worden ook nummers gebruikt die je zult herkennen. Iedere wereld heeft aan het einde ervan een speciaal musical level waarin een bekend nummer op een Rayman-stijl is gecoverd. De eerste hiervan is meteen een favoriet, want wie wilt er nou niet een middeleeuws kasteel bestormen op het nummer Black Betty. Ritme en in de juiste flow komen is in deze levels nog belangrijker. Je hoort namelijk door de beat precies op welke punten je moet springen.

Murphy

Grootste toevoeging aan Rayman Legends is het personage Murphy. Om de paar levels komt er een gebied waarin je de hulp nodig hebt van het groene wezentje. Hij kan verschillende voorwerpen zoals platforms in de omgeving beïnvloeden, zodat Rayman en zijn maten gewoon door kunnen rennen. Door Murphy is het wel overduidelijk dat de titel oorspronkelijk bedoeld was voor de Wii U met zijn tablet controller. Voor bijvoorbeeld de Xbox 360 versie – die voor deze recensie is gebruikt – wordt in de Murphy levels de B knop gebruikt om hem te activeren. Vervolgens bestuurt de computer het kleine figuurtje en heb je maar gewoon de computer hebt te volgen. Bij de Wii U versie bestuur jij Murphy zelf en bepaalt de speler hoe snel hij een pad aflegt, een groot verschil met de 360 en PS3 versie. Toch is zijn besturing op de nieuw toegevoegde consoles niet vervelend te noemen en went het erg snel.

Origins

Eerder vertelde ik al over de grote hoeveelheid levels die verwerkt zijn in de game, maar één groep levels hoort toch nog special genoemd te worden. Door de langere ontwikkelingsperiode heeft Ubisoft de tijd gehad om een groot aantal levels uit Rayman Origins toe te voegen aan Legends. Het is erg leuk om opnieuw door de bekende levels, maar nu met de nieuwe grafische stijl. Ook in deze Origins levels zijn er weer verschillende Teensies te vinden en kunnen highscores worden neergezet.

Multiplayer

Rayman Origins kon al met vier spelers tegelijkertijd gespeeld worden en zorgde voor veel grappige taferelen. Je was van elkaar afhankelijk en achterblijvers werden niet gespaard. Wat wel een minpunt aan de multiplayer optie was; de game kon niet online samengespeeld worden. De enige optie was om met vrienden en vriendinnen op de bank te spelen op één console. Persoonlijk had ik gehoopt dat dit punt werd aangepakt voor Rayman Legends, maar jammer genoeg is dit niet het geval. Ook Rayman Legends kan alleen in dezelfde kamer gespeeld worden met andere mensen. Wel is er een nieuwe multiplayer modus toegevoegd waarin je tegen elkaar kunt ´voetballen´. Het is een leuk extraatje dat afwijkt van de oorspronkelijke gameplay, maar ik betwijfel of het veel gespeeld gaat worden.

Rayman Legends

De verwachtingen waren erg hoog toen ik aan Rayman Legends begon en ze zijn stuk voor stuk waar gemaakt. Op grafisch niveau is de game erg bijzonder en niet minder dan prachtig te noemen, de animaties zien er gelikt uit en het schilderachtige stijltje is een positieve upgrade op het cartoony uiterlijk van voorganger Origins. Rayman Legends is een groot totaalpakket waar je uren zoet mee kan zijn en zelfs als je alle levels tot op het uiterste hebt uitgespeeld zijn daar nog de dagelijkse en wekelijkse challenges. Dat er nog altijd geen online multiplayer is toegevoegd is zonde, maar met drie vrienden naast je op de bank is het alsnog een hilarische game.

Rayman Legends is nu verkrijgbaar voor de Xbox 360, Playstation 3, Wii U, PC en binnenkort de Playstation Vita.
Voor deze recensie is de Xbox 360 versie gebruikt.