Recensie – Kamasi Washington – Bottom Lounge, Chicago

Kamasi Washington in Chicago

Insiders wisten het al een tijdje: Kamasi Washington is een natuurtalent op de saxofoon. Hij maakt onderdeel uit van de West Coast Get Down crew, is verantwoordelijk voor een deel van de arrangementen op Kendrick Lamar’s To Pimp A Butterfly, speelde op het fenomenale You’re Dead van Flying Lotus, en bracht eerder dit jaar eindelijk zijn labeldebuut uit.

Niet gehinderd door valse bescheidenheid heet de plaat Epic, en de titel dekt de lading uitstekend: het album is een tour de force van funk, soul, fusion en jazz. Ter ondersteuning van Epic speelde Washington deze week in Bottom Lounge, een grot-achtige zaal in de West Loop in Chicago. En hier bleek gedurende een drie uur (!) durende dampende set met wat een talent we hier te maken hebben.

Bitches Brew

Het grootste mikpunt van de muziek van Washington is muziek in de stijl van Miles Davis’ Bitches Brew-tijdperk. Begeleid door een trombone, twee drummers, contrabas, vocaliste en een beest van een toetsenist was dit flower power-jazz met knallende ritmische uitschieters, waarbij de traditionele “walking jazz” niet meer is dan een enkele tussenversnelling.

Hoogtepunt van het oeuvre van Washington is naar mijn mening Change of the Guard. Waar dit stuk op plaat al ruimschoots boven de tien minuten klokt, werd er woensdag nog een improvisatie-sessie bovenop gegooid waardoor het geheel makkelijk een half uur vulde. En dat was nog maar het eerste nummer van een set waarin achteloos werd gerefereerd naar John Coltrane, Benny Goodman, Eric Dolphy, Weather Report en Nirvana (?!).

Overdonderend

Hoe diep het talent is in de band van Washington bleek wel toen de band na drie uur er frisser bijstond dan het muzikale overdonderde publiek. Wij dropen uitgeteld af naar het openbaar vervoer, de band hoefde alleen maar een podium te hebben om er nog eens een aftershow achteraan te gooien. Muzikaal uitdagend, vernieuwend met respect voor de grootheden uit het verleden, en vooral leuk – Kamasi Washington’s optredens in Nederland in november zijn voer voor muziekliefhebbers, ongeacht of de liefde voor jazz is voor andere genres.

Tekst: Jacco Kuipers