Recensie: 300 Rise of an Empire Blu-Ray

300

De eerste 300 wist erg hoge ogen te gooien toen hij uitkwam in 2006. De flink stijlvolle, maar boven alles bloederige beelden wist menig adrenalinegehalte te doen stijgen. Weet de sequel precies hetzelfde te doen?

Simpel gezegd; ja en nee. Uiteraard zijn de indrukwekkende en vooral bloederige actiescènes – waar weer volop gebruik gemaakt wordt van de slow-motion-knop – van de partij. De choreografie is uitmuntend te noemen en weet de speciale visuele stijl uit de oorspronkelijke graphic novels goed over te brengen. Met name de zeeslagen zien er geweldig uit. Toch weet het niet de grote epische vibe van de eerste film te bereiken, het voelt net allemaal iets minder aan.

Verhaal

Qua verhaal weet Rise of an Empire iets speciaals te doen. Waar een tweede deel normaal gesproken expliciet voor of na het eerste verhaal afspeelt, is dit hierbij niet het geval. Het pakt het namelijk gewoon allebei op. Zo krijgen we bijvoorbeeld te zien hoe Xerxes de grote God-King van Perzië is geworden die Leonidas in de originele film tegenover zich kreeg, maar stapt de film halverwege langzaam over na ‘the aftermath’ van het grote eindgevecht. Deze opzet kan soms ietwat verwarrend aanvoelen en een enkele keer was ik heel even de draad kwijt, iets wat ik niet had verwacht bij een actiefilm als 300. Een tip vooraf; heb je de eerste film nog niet gezien? Begin dan niet aan Rise of an Empire.

300

Cast

Wat de eerste 300 zo ijzersterk maakte was onder andere de performance van Gerard Butler als Leonidas. Zeg je 300 dan is het eerste waar iedereen aan denkt tenslotte zijn beroemde zin “THIS IS SPARTA!”, waarna hij de boodschapper met een genadeloos harde trap een bodemloze put intrapt. Zonder al te veel spoilers weg te geven, als je de eerste film hebt gezien snap je dat Butler in Rise of an Empire niet mee doet en dit gemis is duidelijk aanwezig. Zijn vervanger Sullivan Stapleton als de Griekse generaal Themistocles is gewoon niet van hetzelfde kaliber en weet stukken minder indruk te maken als dat Leonidas deed.

Waar ik wel van onder de indruk was, is Eva Green. De voormalig Bond-girl speelt Artemisia, marine-commandant en rechterhand van Xerxes en doet dit op een vrij gestoorde manier. Het gevoel dat wat zij doet serieus en menens is, komt iedere keer duidelijk naar voren.

Extra’s

Op het gebied van extra’s krijg je de nodige inzichten in making-offs. Zo kom je er bijvoorbeeld achter hoe de epische zeeslagen tot stand zijn gebracht, maar ook informatie over de filmpersonages – die natuurlijk gebaseerd zijn op historische figuren – zijn toegevoegd. Het zijn leuke extra’s die de film net iets meer diepgang geven.

Ondanks het gemis van Gerard Butler weet 300 Rise of an Empire wel precies de juiste snaar te raken als het gaat om de gevechten. Dit zorgt er voor dat de film wel vermakelijk is om naar te kijken en niet snel verveeld. Ben je fan van de eerste 300 film? Dan mag je Rise of an Empire ook zeker niet missen. Heb je 300 nog niet gezien? Ga die dan eerst kijken alvorens je aan Rise of an Empire begint.