Recensie: Skylanders Swap Force

skylanders swap force

Skylanders zijn hip en weten nu al sinds de eerste game de portemonnees van ouders te plunderen. Nadat er grotere figuurtjes zijn uitgekomen in de Giants-reeks, ligt nu de Swap Force-serie in de winkels.

Voor het grootste gedeelte kunnen de Skylander-games het beste vergeleken worden met het onlangs uitgebrachte Disney Infinity. Een speciaal platformpje wordt aan de console aangesloten. Zodra je een bijgeleverd (of gekocht) poppetje op dit platform zet, verschijnt deze direct in de game. De animaties waarmee dit wordt gedaan op je tv worden op een manier neergezet die door kleine kinderen (en zelfs oudere mensen) als bijna magisch kan worden gezien.

skylanders swap force
Waar de Swap Force naam vandaan komt wordt al duidelijk zodra je de Starters Set openmaakt. De twee grotere toegevoegde figuurtjes kunnen namelijk uit elkaar gehaald en met elkaar gecombineerd worden. Zo kreeg ik in het pakket de twee figuurtjes BlastZone en WashBuckler. Nadat ik de bovenste helft van de één op de onderkant van de andere plaatste kreeg ik twee nieuwe creaties; BlastBuckler en WashZone. Hierdoor worden de krachten van beide figuurtjes met elkaar gecombineerd. Zo kan de bovenkant van BlastZone worden gebruikt om bommen te gooien, terwijl de onderkant van Washbuckler weer iets sneller is. Alle Swap Force figuurtjes zijn met elkaar te combineren en zorgen dus voor veel verschillende poppetjes.

Qua nieuwe gameplay doet Skylanders Swap Force precies wat een nieuw deel moet doen: het weet nieuwe elementen toe te voegen, terwijl het de basis gameplay intact houdt. In het geval van Swap Force worden er bijvoorbeeld nieuwe type missies toegevoegd, zijn er Skylanders met nieuwe elementen en kunnen de figuurtjes (geloof het of niet) voor het eerst springen. Vreemd genoeg is het dan weer niet mogelijk om te springen en tegelijkertijd aan te vallen. Qua gameplay zijn de Skylander-games nooit ingewikkeld geweest. Het vechten is simpelweg rammen op de knop en de puzzels zijn nooit echt moeilijk. Hierdoor is het overduidelijk dat de titel gericht is op de jongere gamers.

skylanders swap force

De werelden zijn heel erg kleurrijk en de namen van de vijanden zijn erg simplistisch. Zo neem je het met je Skylanders bijvoorbeeld op tegen Greebles en Chompies. Is het dan te kinderachtig voor de oudere spelers en ouders van de kleintjes? Nee hoor, want juist door de toevoeging van een woordgrap die te moeilijk is voor kids, is het ook leuk voor ouders. Ook de toevoeging van bekende stemmen, maakt het voor volwassenen leuk. Al meteen bij het opstarten van de game hoor je bijvoorbeeld al een bekende stem. Patrick Warburton (de kreupele agent Joe Swanson uit Family Guy) verleent zijn stem aan piloot Flynn. Ook alle karakters die je tegenkomt in het spel hebben allemaal hun eigen charmes. Zo is badguy Kaos verdraaid grappig.

Als je een nieuw gebied betreedt wordt direct omgeroepen wat voor elementen er sterk zijn op die plek. Heb je dat poppetje niet, geen probleem. Het blijft tenslotte een kindergame en ook met de eerst geleverde figuurtjes, is de game gemakkelijk (uit) te spelen. Toch blijft het jammer om continue te horen dat je bijvoorbeeld een bepaald gebied niet kan betreden, omdat je huidige figuurtjes niet van het juiste element of de juist vaardigheden hebben. Vooral het feit dat je net achter de poorten kunt kijken waar je niet doorheen kan lopen, maakt het ietwat frustrerender.

In de Starter Set zitten naast de game en het ‘portaal’ drie figuurtjes. BlastZone, WashBuckler en Ninja Stealth Elf. Nieuwe poppetjes zijn aan de prijzige kant. Zo kosten de nieuwe Swap Force-speeltjes 16 euro per stuk, maar zijn ze wel van een hoge kwaliteit. Gelukkig zijn ook de speeltjes van vorige sets compatible met de nieuwe titel.

Ouders trek je portemonnee maar weer, want de kids gaan flink zeuren om nieuwe speeltjes. Skylanders Swap Force is niet alleen voor de kleine gamers leuk, maar wist ook bij mij een glimlach op mijn gezicht te toveren. Het verhaal is lekker simpel doch humoristisch en de karakters die je tegenkomt helpen hierbij. Swap Force weet ook een hoop nieuwe gameplay-elementen aan de game toe te voegen, waardoor het echt als een nieuwe titel aanvoelt en niet als een simpele uitbreiding.

Skylanders Swap Force is nu verkrijgbaar voor de Xbox 360, Playstation 3, Wii, Wii U en 3DS. Ook komt de titel op een later moment uit voor de Xbox One en Playstation 4.

Voor deze recensie is de Playstation 3 versie gebruikt.