Recensie: Grand Theft Auto V

recensie gta v

Het moet toch wel de titel zijn waar de afgelopen maanden het meest naar uit werd gekeken. Ondanks de Playstation 4 al over twee maanden uitkomt, is stad en land massaal uitgelopen om de nieuwe Grand Theft Auto te kopen.

Binnen drie dagen had de game één miljard dollar in het laatje gebracht en overal hoor je positieve berichten. Ook hier bij Mixed Grill kunnen we onze controller amper meer neerleggen en dat heeft goede redenen. GTA V zou namelijk zomaar de titel van Game of the Year kunnen stelen van Bioshock Infinite en The Last of Us.

Drie personages

Waar GTA IV zich afpeelde in Liberty City, keert deel vijf terug naar een favoriet van fans: de metropool San Andreas. Voor het eerst in de serie krijg je niet één personage onder je hoede, maar drie. Michael is een ex-bankrover die het meest geniet van klassieke films met een whisky in zijn hand. Jammer genoeg heeft hij genoeg problemen met zijn puberende kids en vreemdgaande vrouw. Franklin ligt qua karakter het dichtst bij de GTA San Andreas-roots. Het is een keiharde ‘gangsta from the hood’ waar het vooral om geld verdienen draait. En tenslotte is daar nog Trevor. Trevor is roekeloos, smerig, maar vooral een knettergekke psychopaat waar Heath Ledger zijn Joker doodsbang voor zou vluchten. Zijn conversaties zijn simpelweg hilarisch en ik heb meerdere keren met tranen in mijn ogen gezeten door die idioot. Wees ook niet bang voor een beetje mannelijk bloot, want zonder problemen laat hij zijn broek zakken.

recensie gta v

Alle drie de personages zijn te upgraden en dan niet alleen op cosmetisch vlak. Door bijvoorbeeld veel rond te rennen wordt het uithoudingsvermogen sterker en door veel rond te vliegen kan een vliegtuig/helikopter beter onder controle gehouden worden. Van nature is het ene karakter beter in bepaalde onderdelen. Michael is een betere piloot dan Trevor en Franklin, terwijl Franklin weer beter is in autorijden.

Het spelen met drie personages brengt ook een nieuw gameplay-element naar de serie; SWITCH. Nadat er met alle personages kennis is gemaakt, kan er probleemloos op ieder moment tussen de drie gewisseld worden. Het wisselen tussen de personages gaat probleemloos, erg vlot en brengt soms leuke momenten met zich mee. Zo kan het gebeuren dat zodra je naar Franklin switcht hij net uit een coffeeshop komt lopen, of dat Trevor net wordt achterna gezeten door de politie.

Het script en de verhaallijn zijn weer van de standaard Rockstar-normen; hoogstaand, goed geschreven, actueel en huidige hypes worden grondig de grond ingetrapt. Denk bijvoorbeeld aan social media of smartphonegebruik. Alles wordt op passende GTA-toon bekritiseerd. Zelfs videogames (en dan met name de Call of Duty-reeks) worden niet met rust gelaten.

Heists

Het verhaal draait voor het grootste gedeelte om een aantal overvallen. Deze zijn niet alleen op banken, maar ook juweliers en vrachtschepen zijn de pineut. Het plannen van zo’n heist is een taak op zich. Meerdere missies gaan vooraf aan de overval zodat alles klaar is voor de grote dag. Omgevingen worden gecheckt, maskers en wapens worden gekocht en vluchtauto’s worden op de juiste plek gezet.

De wijze waarop een overval wordt gepleegd kan ook worden uitgekozen. Kies je er bijvoorbeeld voor om een juwelierszaak al schietend te beroven, of pak je het wat tactvoller aan door eerst iedereen te laten slapen met een overdosis gas. De keuze ligt bij de speler. Of de missie vervolgens een succes is hangt ook af van welke mensen je meeneemt.

recensie gta v

Vooral tijdens deze grote missies komt de SWITCH-mogelijkheid van pas. In één van deze eerste missies vliegt Trevor bijvoorbeeld in een helikopter terwijl Michael al hangend aan voorgenoemde helikopter een contactpersoon moet zien te bevrijden. Mocht Michael teveel onder vuur worden genomen is een SWITCH naar Franklin het handigste. Hij zit namelijk met een ‘sniper rifle’ gestationeerd op een nabijgelegen gebouw. Het is maar een klein voorbeeldje van hoe een missie kan lopen, want het wisselen is niet noodzakelijk.

Strangers and Freaks

Naast de verhaalmissies is er, zoals dat gaat in een GTA-game, genoeg anders te beleven. Ieder personage heeft bijvoorbeeld zijn eigen Strangers and Freaks-missie. De titel zegt in principe genoeg, want zoals in iedere Grand Theft Auto-titel zit de wereld vol vreemde figuren. De ene missie is nog achterlijker dan de andere. Zo loop je bijvoorbeeld als Franklin met een paparazzi mee om pikante foto’s en video’s te maken, of ga je met Trevor op zoek naar celebrity-spulletjes voor een bejaard koppeltje.

Naast de Strangers and Freaks missies zijn er ook Random Encounters in de stad te vinden. Deze zijn volledig willekeurig en kunnen op ieder moment gebeuren. Het handige aan deze missies is dat je nieuwe leden kan werven voor overvallen.

Details

Het oog voor detail van Rockstar is niet te vergelijken met dat van andere developers. Het zijn de kleine dingetjes die het hem doen zeggen ze wel eens en dat is bij GTA V niet anders. Rijdt je toevallig rond in een convertible en begint het te regenen? Geen probleem, met een druk op de knop klap je het dak dicht. Als alle actie je even teveel wordt plof je met gemak op de bank en kun je zappen op de ingame tv.

recensie gta v

Geld verdienen gaat niet alleen via bankovervallen of missies voltooien, spelers kunnen ook via het internet gaan beleggen in aandelen. De aandelenmarkt in GTA V is erg uitgebreid en je kan er zelf een bepaalde invloed op uitwerken. Koop jij aandelen van een bepaald automerk om vervolgens auto’s van dat merk te slopen op straat, dan zullen er sneller auto’s op straat verschijnen wat meer geld voor de speler betekent.

Grafisch

GTA V laat zien dat de Xbox 360 en Playstation 3 nog net een laatste beetje in zich hebben zetten. Je kan ver de wereld inkijken en zelfs dan ziet het er nog goed uit. Een grote prestatie op de inmiddels zes jaar oude consoles. Hoewel GTA V de laatste loodjes uit de huidige generatie consoles weet te pompen, heeft het zo hier en daar wel kleine problemen op het visuele gebied. Doordat de wereld zonder laadtijden wordt gegenereerd kom je zo nu en dan een lichte pop-up tegen.

Textures kwamen een enkele keer te laat in beeld of zagen er niet zo netjes afgewerkt uit, maar tijdens het spelen valt het niet of nauwelijks op. Met alles wat er om je heen gebeurd ben je veel te druk bezig om je daar zorgen over te maken. Een (hopelijk) komende PC-release zou een groot stuk van deze ‘problemen’ op kunnen lossen.

Free-roam

Naast de verschillende missies zijn er nog genoeg activiteiten die niks te maken hebben met het verhaal. Wat dacht je bijvoorbeeld van verschillende sporten die je kunt beoefenen zoals golf, tennis en zelfs yoga. Ook races en de oude bekende Rampages keren terug. Maar iets wat toch het lekkerste blijft aan de GTA-serie is het doelloos rondrijden door de omgevingen. De speelwereld is ruim drie keer zo groot als die van zijn voorganger en de omgevingen zijn, net als in San Andreas, gevarieerd. Het ene moment rijd je door de stad Los Santos om vervolgens door de beboste bergen in het noorden rond te rijden. Als je dan toch bovenop zo’n berg staat, waarom spring je er dan niet meteen van af met een parachute om de wijde omgeving eens rustig te bekijken vanuit de lucht.

recensie gta v

Diversiteit

Er wordt wel eens gezegd dat er maar een aantal type missies zijn in de GTA-spellen; ‘Rijdt hierheen en level dit pakketje af’ of ‘rijdt hierheen en maak deze persoon af’. In GTA V is de diversiteit aan missies erg veel groter. Natuurlijk zijn de ‘boodschappenjongen’ missies er nog, maar daarnaast zijn er nu veel meer verschillende opdrachten. Zo heb ik met Trevor een middagje als dokwerker moeten werken en heb ik met Michael de grootste acid trip ooit meegemaakt.

Aan het einde van iedere missie krijg je een score, die vervolgens wordt gemeten met die van andere spelers. Missies kunnen zonder probleem opnieuw gespeeld worden voor een hogere beoordeling. Het goede hieraan is dat je geen zorgen hoeft te maken of dit het verloop van het spel aantast, want na een herhaalde missie ga je gewoon verder waar je was gebleven.

Rockstars liefdeskindje

Het script is zoals ik al eerder zei zoals gewoonlijk briljant en zit vol met heerlijke uithalen naar actuele onderwerpen. Maar er is meer. Het is overduidelijk dat developer Rockstar Games heeft geleerd en gekeken naar al haar voorgaande titels. Het autorijden is een combinatie tussen het arcadegevoel van Midnight Club en het realisme van GTA IV. Voor het schieten is duidelijk gekeken naar Max Payne 3 en loslopende fauna lijkt regelrecht uit Red Dead Redemption te zijn overgelopen. Er zijn weinig game makers die zo kijken naar hun voorgaande werk als Rockstar, het is dan ook niet meer dan terecht dat ook GTA V weer een succes is.

Rockstar heeft in GTA V alle verwachtingen waar weten te maken. Een ijzersterk script, geweldige personages en diversiteit in missies. GTA V is een volledig pakket waar je uren zoet mee kan zijn. Als je nog geen geld hebt voor de Xbox One of de Playstation 4 maak je dan geen zorgen, haal gewoon GTA V voor je huidige generatie consoles.

Het GTA Online-onderdeel kon nog niet getest worden, deze service is pas vanaf 1 oktober online.

GTA V is nu beschikbaar voor de Playstation 3 en Xbox 360. Voor deze recensie is de Xbox 360 versie gebruikt.

recensie gta v