Recensie: Just Dance 4

just dance 4 vegleges dallistajat 1

Voor mij zijn dansgames op een console iets nieuws. Ik heb in een arcadehal wel eens op een Dance Dance Revolution-apparaat gestaan, maar iets dat thuis mijn bewegingen registreert had ik nog nooit gedaan. Ik kreeg de kans van Ubisoft Nederland om voor Mixed Grill een potje te dansen met Just Dance 4.

Gewoon Dansen?
Just Dance 4 is een game waarbij je met maximaal 4 mensen tegelijkertijd op nummers moet dansen. Op de tv zie je een danser en het is aan de spelers om deze moves zo goed mogelijk na te bootsen. Er zijn dansen waarbij iedereen dezelfde choreografie doet, duetten waarbij je samen danst. En zelfs nummers waarbij vier mensen tegelijk moeten dansen en iedereen zijn eigen choreografie krijgt.

Leuk extraatje: mensen die op het moment zelf niet mee dansen, kunnen met de nummers meezingen, want de teksten worden op het scherm weergegeven. Naast het samen dansen is er ook een Battle Mode waarin 2 spelers tegen elkaar dansen. Iedere speler krijgt zijn eigen levensmeter, deze daalt wanneer de andere speler beter danst. Mocht je nou even geen feestje hebben en toch voor de tv willen dansen is het ook mogelijk om solo te dansen.

Puntensysteem
Het dansen levert ook nog iets op. Er is namelijk een level systeem waarbij, hoe beter je danst hoe meer punten (genaamd MOJO) je krijgt. Ga je een level omhoog krijg je een ‘roulette’ waarbij je een prijs wint. Deze prijzen bestaan onder ander uit: Nieuwe dansroutines voor een bepaald nummer, profielfoto’s voor je Dancecard (waar je statistieken op worden bewaard) en nieuwe dansopties voor de Just Sweat modus waar je verderop meer over leest.

Tracklist
De lijst is erg divers. Zo staan er (tussen de ruim 40 nummers) tracks van bijvoorbeeld Elvis Presley en Rick Astley, maar ook moderne nummers van bijvoorbeeld Skrillex en Rihanna. Toch vond ik persoonlijk de lijst erg vrouwelijk. Nu ben ik gelukkig iemand die zijn gêne makkelijk aan de kant kan zetten en lekker los gaan op zelfs Britney Spears. Maar in mijn vriendengroep zouden bepaalde nummers en danspasjes net iets te ver gaan. Zo zie ik ze niet hand in hand de salsa dansen op ‘The Time of My Life’! Bekijk hier de volledige tracklijst.

just dance 4 04 600x337

Just Sweat
Naast de gewone dansmodus en de Battle Mode staat er op de disc ook nog de Just Sweat modus. Dit is een heuse fitnessoptie waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Het doet zijn naam zeker eer aan want tijdens het spelen heb ik er toch maar even een handdoek bij gepakt. Het ‘sporten’ doe je door middel van fitness/aerobics oefeningen gemixt met de nummers die al op de disc staan. Tijdens het spelen zie je al hoeveel calorieën je hebt verbrand en hoe intensief jij zelf mee doet.

Besturing
Just Dance 4 is op meerdere manieren te spelen. Op de Xbox360 wordt de Kinect camera gebruikt die je hele lichaam scant. De Playstation 3 gebruikt de Move controllers en de Wii versie gebruikt alleen de Wiimote. Voor deze recensie is de Wii versie gebruikt.
Naar mijn idee registreert de Wii soms niet alle bewegingen. De ene keer ziet hij niet de bewegingen waarvan ik 100% zeker ben dat ik ze maak, een andere keer ziet hij spectaculaire moves die ik niet eens heb geprobeerd na te bootsen. Dit gebeurd niet vaak en is dus geen reden om niet los te gaan.

Just Dance 4 is een game die je het beste kunt spelen met een groep mensen. Er zit voor iedereen wel een track tussen en als iedereen lekker los durft te gaan maakt het sfeer alleen nog maar beter. De Just Sweat modus is leuk en effectief, maar vind ik persoonlijk meer een gimmick dan een excuus om niet naar de sportschool te gaan.

Just Dance 4 is nu te koop voor de Xbox 360, Playstation 3, de Nintendo Wii en komt later dit jaar nog uit voor de Nintendo Wii U.

Recensie: Marc de Haas