Recensie: Wie is er bang voor Virginia Woolf?

753 2515 wieiserbangvoorvirginiawoolf humstu 105

Als of men er nog niet genoeg van gezien heeft, verschijnt er dit seizoen weer een nieuwe, bewerkte versie van ‘Who is afraid of Virginia Woolf’ door Edward Albee in de theaters. Deze voorstelling, geregisseerd door Paula Bangels, blijft dicht bij het originele verhaal uit 1962, maar is heel subtiel gemoderniseerd.

Hierin is een vernieuwde versie van het liedje, dat de naam van de voorstelling draagt, een rode draad door de voorstelling. Het publiek wordt meegenomen naar een grappige, vreemde en heel verdrietige avond.

Geheimen

Victor Löw en Linda van Dyck zetten een geweldig koppel neer, wanneer zij als Martha en George wachten op de gasten die na een feest op de universiteit waar George werkt nog langs zouden komen voor een borrel. Het stel dat langs komt, gespeeld door Eva van de Wijdeven en Mohammed Azaay, is een perfecte, jonge representatie van Martha en George. Maar gedurende de avond worden de jonge Nick en Honey steeds meer geconfronteerd met het feit dat het leven van Martha en George toch niet zo rooskleurig lijkt. De pijnlijke en ongemakkelijke situaties lopen gedurende het stuk op en zelfs de grappige, dronken omstandigheden waarin de koppels verkeren kunnen de druk niet van de ketel halen. Terwijl de spanning op loopt, komen de geheimen op tafel en lijkt er geen einde meer aan de ruzies te komen.

Door duidelijke regiekeuzes wordt het verhaal in een nieuw en prachtig jasje op de planken gezet. De muziek, die duidelijk van deze tijd is, is geheel op zijn plaats en geeft een extra boost aan het constante dialoog dat plaats vindt. Ook de acteurs weten hier goed mee om te gaan, maar vooral Linda van Dyck steelt de show met haar representatie van Martha. Met haar geloofwaardige interpretatie van de rol zijn zelfs de verschrikkelijke acties jegens haar man haar niet kwalijk te nemen.

Alom, niet zomaar weer een nieuwe versie van ‘Who’s afraid of Virginia Woolf’, maar een geheel nieuwe, actuele presentatie van het drama van Albee. Ondanks dat twee uur misschien een lange zit is, is het zeker de moeite waard om deze voorstelling te bezoeken. Want wie is er nou niet bang voor Virginia Woolf?

‘Wie is er bang voor Virginia Woolf?’ door Hummelinck Stuurman producties is tot en met 13 juni 2012 door heel Nederland te zien.

Susanne Boersma