Recensie: Drive

dit keer zonder tandenstoker

Het probleem met actiefilms is vaak dat het verhaal en de acteerprestaties achterblijven. Drive is daarop een positieve uitzondering. Regisseur Nicolas Winding Refn kreeg een groot budget om eens flink uit te pakken na een aantal veelbelovende films en stelt ons daarmee niet teleur. Sterker nog: Drive is een briljante mix van filmgenres geworden die elke filmfan zal aanspreken.

Drive draait om een (naamloze) chauffeur (Ryan Gosling) die afwisselend werkt in een garage, als stuntman en als ‘getaway driver’ bij inbraken en overvallen. Op een dag ontmoet hij zijn nieuwe buurvrouw (Carey Mulligan). Als haar man vrijkomt uit de gevangenis besluit ‘Driver’ hem te helpen bij een overval. Dit loopt echter uit de hand.

Nicolas Winding Refn heeft de film tot in de puntjes verzorgd. Dat blijkt uit de beelden, de muziek, de cast en het script die samen een zo goed geheel vormen dat je je afvraagt waarom andere regisseurs toch altijd een (of meer) van die punten laat verslonzen. Het knapst aan Drive zijn de prachtige overgangen van rustige scenes naar keihard geweld. Winding Refn liet zich hierover voorlichten door zijn collega Gaspar Noé. Van hem wilde hij alles weten over de brute scenes in Irréversible en hoe je subtiel kunt schakelen tussen romantiek en geweld. Wie de film Drive bekijkt en de scene in de lift ziet, weet dat Winding Refn daar in geslaagd is.

Romantiek en geweld

Die belichaming van romantiek en geweld is perfect vertolkt door Ryan Gosling die prachtig de twee kanten van de hoofdpersonage neer weet te zetten. Vooral omdat hij weinig dialoog heeft in de film en eigenlijk weinig emotie uit weet te stralen. Het zijn puur de handelingen die voor hem spreken. Ondanks zijn enorme geweldsuitbarstingen blijft hij een sympathiek personage met wie je tijdens de film meeleeft.

Drive is geen Hollywood en geen arthouse. Wat dat betreft zou je deze film nog het beste met het werk van Tarantino kunnen vergelijken die ook perfect cult en kunst weet te combineren. Nicolas Winding Refn heeft de film en alles eromheen zo geperfectioneerd dat de film die op papier een pulpfilm lijkt, maar in werkelijkheid de beste actiefilm van het jaar is. Wij kunnen als filmliefhebbers nog maar één ding zeggen: ga dit meesterwerk zien!

Marco Démoet

Advertisement
  • CL

    Nog een paar uurtjes en dan ga ik ‘m zien in de bios!!!

  • Eddy

    goeds begin, je zit daarna alleen de hele film te wachten tot het weer gaat lopen en dat gebeurt totaal niet. aan het einde heb je het gevoel dat je maar steets heb zitten wachten op de actie die je aan het begin hebt gevoeld,