Recensie: Callers – Life of Love

artwork

We hadden natuurlijk al indie rock en indie folk (Mumford & Sons, She & Him). Indie pop is ook duidelijk – Camera Obscura bijvoorbeeld. Indie dance? Vooruit – Flying Lotus dan maar.

Als in het persbericht voor het nieuwe album van New Yorkers Callers wordt gesproken van indie jazz, moesten wij ons echter even achter de oren krabben. “Als het maar geen rockbandje met moeilijke akkoorden is”, was de eerste angst. Die angst bleek ongegrond – Life of Love is een album dat je grijpt, dat intrigeert, en waarbij de term indie jazz helemaal niet zo slecht verzonnen is.

Life of Love is het tweede album van het trio Callers, oorspronkelijk afkomstig uit New Orleans, maar na Katrina verhuisd naar Brooklyn, New York. Speerpunt van de band is zangeres Sara Lucas, die gezegend is met een dominante stem die het midden houdt tussen Joanna Newsom, Róisín Murphy, en Billie Holiday. Haar vocalen rusten op een muzikale begeleiding die meestal minimalistisch aandoet, met lo-fi gitaren en drumlijnen die constant dreigen, maar net niet los lijken te gaan.

multi-instrumentalisten

Het minimalisme plaatst de groep bijna in het hoekje van The xx, alhoewel de harmonieën die Callers gebruikt niet zo makkelijk in het gehoor liggen. Het duurt dan ook een paar luisterbeurten voordat Life of Love zichzelf echt blootgeeft. Als dat echter gebeurt, is het resultaat des te bevredigender. Vooral in Heartbeat (een cover van minimalistische punkers Wire) blijkt de kracht van de band. Na een verstild intro mogen halverwege de multi-instrumentalisten Don Goodwin en Ryan Seaton wat meer gas geven, daarbij geholpen door een kinder-gospelkoor. In Dressed in Blue gaat de plaat een wat oosterse hoek in, met vreemde maat- en toonsoorten, zonder gimmicky te klinken. De net voor de tel gespeelde gitaar-octaven in Glow houden het nummer iets uit balans, waardoor de luisteraar bijna gedwongen wordt om de aandacht er tot het einde bij te houden.

Kort samengevat kunnen we concluderen dat Callers met Life of Love een fascinerende plaat hebben uitgebracht. Het is duidelijk dat de esthetiek en vocalen niet iedereen direct zullen kunnen bekoren, maar wie daar doorheen kan prikken, houdt er een prachtig album aan over.

Het album is hier in z’n geheel online te streamen via onder andere Spotify.