Recensie: The Gateway District – Someday You Get The Thunder

gateway district

Soms helpt niets het winterse humeur beter dan een half uurtje meeblèren met boze muziek zonder pretenties. Hierin grossiert The Gateway District, een punk-kwartet uit Minneapolis in het noorden van de Verenigde Staten.

Op hun album “Some Day You Get The Thunder” rossen de twee vrouwen en twee mannen in hoog tempo door dertien makkelijk herkenbare liedjes heen. Punkrock voert de boventoon op deze plaat, alhoewel uitstapjes naar country (Falling Down And Leaving Town) en folk (Run To Me) niet worden geschuwd.

Meezingen

Tekstueel is de band, aangevoerd door Marren en Carrie als vocalisten, vooral kwaad met een knipoog: liedjes gaan onder meer over mannen op vrouwenjacht (Bad Idea) en slechte winkelstraten (Lake St. Is for Suckers). De vocalen doen aan een jonge Courtney Love denken, en bij vlagen ook wel aan Babes in Toyland’s Kat Bjelland, en muzikaal zou de club zo op het Fat Wreck Chords label kunnen worden gezet. De belangrijkste kracht van deze plaat is het eerder genoemde talent om liedjes te maken die uitnodigen tot meezingen of -schreeuwen, en die bij de tweede luistersessie al vertrouwd klinkt. Het is allemaal niet heel vernieuwend maar wel erg goed gedaan, en met Song For Sue heeft de band een bona fide alternatieve hit in handen.

Het album is alleen verkrijgbaar via Amazon, ITunes of de website van hun platenlabel It’s Alive Records. Daar staat vermeld dat de bandleden zelf als knutselproject alle artwork hebben verzorgd, hetgeen dit een plaat zou maken om fysiek in huis te halen in plaats van te downloaden. En met een heerlijk plaatje als Some Day You Get The Thunder kunnen wij niet anders dan het daar volmondig mee eens zijn.